Ung kristen
Gymnasieelever evangeliserar genom tröjor med bibelord
Man måste inte vara ute på gatan och predika – det finns fler sätt att sprida evangelium på. Det menar fem elever från Ansgargymnasiet i Uppsala, som vill sprida det kristna budskapet genom att sälja luvtröjor med bibelord på.
Många har kanske inte en jättebra bild av kristna och att då få se den versen är väldigt starkt.
Julia Lundberg
Precis som många andra gymnasieelever runt om i Sverige fick eleverna i årskurs 2 på Ansgargymnasiet i höstas möjligheten att driva ett eget företag i en kurs i Ung företagsamhet, även kallat UF. Och för de fyra eleverna Sarah Rosvall, Lucas Nordin, Julia Lundberg och Jennifer Lövquist på samhällsprogrammet, samt Marcus Pettersson på teknikprogrammet, gick det väldigt fort att komma på vad de ville göra.
– Jag vet egentligen inte hur jag kom på det. Men jag var lite inne på skol-hoodies först, eftersom vi vet att andra har det, och sedan tänkte jag ett varv till. Vi går ju ändå på en kristen skola och vill hjälpa till att sprida budskapet om Jesus, säger Sarah Rosvall.
Alla blev snabbt sålda på idén, och att de går på en kristen skola gjorde det enklare för dem att ta steget i tro att producera tröjorna, berättar gänget.
– Det kändes naturligt på något sätt, och vi har fått väldigt mycket stöttning så det har inte känts så läskigt att göra det som det kanske hade gjort annars, säger Julia Lundberg.
Sagt och gjort, företaget ”Glorious hoodies UF” var fött och det tog inte lång tid innan gruppen började spåna på vilka bibelord de skulle kunna tänka sig att ha med. De landade i fem varianter, men erbjuder även möjligheten för den som vill att beställa en anpassad tröja med valfri bibelvers.
– En kompis till mig har till exempel beställt en hoodie där han har valt sitt favoritbibelord och ändrat färgen på typsnittet. Han beställde en rosa tröja men ville ha vit text. Så det är de anpassningarna man kan göra, samt välja mellan svensk eller engelsk text, säger Lucas Nordin.
Att välja ut vilka fem bibelverser de ville använda sig av var inte lätt, men de tog både hjälp utifrån och funderade på vilket syfte de främst ville ha med tröjorna.
– Vi letade, kollade på gamla anteckningar från bibelstudier och liknande. Sedan hade vi också familj och vänner som rekommenderade bibelord, säger Sarah.
– Jag gick mycket på magkänsla, vad jag skulle vilja att folk som inte vet så mycket om kristendomen ska se och få för känsla. En bibelvers vi har är ”Do everything in love” [Gör allting i kärlek; red anm], den tycker jag är jätteviktig, säger Julia och fortsätter:
– Många har kanske inte en jättebra bild av kristna och att då få se den versen är väldigt starkt.
Att de som köper tröjorna ska kunna använda dem i evangeliserande syfte var en självklarhet redan från början. Målet med UF-företaget är att sprida det kristna budskapet.
– Man måste inte vara ute på gatan och predika, utan man kan göra det med ett bibelord på en hoodie. Det tycker jag är kul, att man kan göra det på så många sätt, säger Julia.
Och intresset var stort redan från början. Så fort de hade fått hem den första uppsättningen tröjor för att använda i marknadsföringen i januari började beställningarna trilla in på företagets Instagramkonto.
– Första veckan tror jag vi fick in 13–14 beställningar, så det har gått väldigt bra. Vi hade inte satt upp några direkta mål, men det var väldigt kul, säger Lucas.
Med hjälp av det kristna företaget Me and my housestore har de kunnat trycka tröjorna i deras lokaler i Storvreta, och det tyckte de nästan var höjdpunkten hittills med UF-kursen.
– Det var en häftig upplevelse. Vi använde några av deras gamla tryckgrejer och trycker med en 3D-teknik. Vi blev väldigt nöjda med slutprodukten, säger Lucas.
– De har varit jättesnälla och hjälpt oss jättemycket. Det hade inte gått utan dem, tillägger Julia.
Tröjorna säljer de för tillfället via Instagram och e-post, men de hoppas även kunna ta fram en hemsida för att sälja till en lite större målgrupp.
– Det är klart att ens mormor och morfar också kan ha på sig dem, men främst är det riktat till kristna ungdomar som vill ha ett skönt plagg som de trivs i och samtidigt ha det kristna budskapet på, säger Lucas.
UF-företaget lever preliminärt kvar till april, innan de avslutar kursen med bokföring och liknande under maj månad, men det är inte ovanligt att företag fortsätter även utanför studierna.
Om så är fallet även med Glorious hoodies UF vet de ännu inte, men oavsett vad kommer de vara glada för det de presterat.
– Det är ändå något man kan vara stolt över. Även om det är svårt och vi kanske är förvirrade största delen av tiden så har vi väldigt kul och det är det viktigaste, säger Julia.
En sak är i alla fall säker: att få pröva på att driva ett eget företag har gjort dem intresserade av den typen av yrke i framtiden.
– Ja, man får energi av att göra något som man står för och tycker är viktigt. Jag jobbade med att putsa fönster i somras och det var inte riktigt lika roligt, inget man var lika passionerad över, säger Julia och skrattar.