Debatt

Jesustroheten ska försvaras

Initiativet till Jesusmanifestationen 2008 tog jag efter ett flertal utspel som hade gjorts för att framställa Jesus som en människa med en sjukligt fixerad problematik. Under de senaste tio åren har sådana filmer, böcker och konstutställningar fått stor uppmärksamhet i medierna. Teologer och präster som representerar en historisk, kritisk bibelsyn har applåderat varje sådan händelse. Svenska kyrkans ledning har även givit stora bidrag och öppnat kyrkportarna för detta.
Jesusmanifestationen 2008 genomfördes med en positiv trosbekännelse, förankrad i vår övertygelse om att Jesus är värd att respekteras, äras och tillbedjas. Vi ville manifestera vår övertygelse att Bibeln är Guds ord och att tron på Jesus som gudomlig vårdas av alla kristna globalt, även om det förnekas lokalt här i Sverige.

Jag trodde i min enfald, att efter Jesusmanifestationen 2008 skulle vi mötas av en större respekt för tron på Jesus som gudomlig. Men vissa teologer, präster och kyrkoledare har fortsatt ge ökat stöd till förnekelsen och förfalskningen av Jesus som kristendomens centralgestalt.
Jesusmanifestationen 2010 genomförs av dem som är övertygade om att Jesus är gudomlig. Den vetskapen finns i evangeliernas vittnesbörd och den kristna församlingens tvåtusenåriga erfarenhet. Jesus är evighetens gudomliga gestalt. Han sändes av Fadern, föddes av en jungfru och levde här som en människa av kött och blod.

Samtidigt var han i sin mänskliga gestalt fullkomligt gudomlig i allt han talade och gjorde. Han kände smärta som människa, blev frestad, trött, han dog en smärtsam död på korset som människa, blev begravd, uppstod och är nu intill sin Fader som vår försonare och förebedjare.
Den akademiska teologin ifrågasätter Jesus historiskt, och kritisk forskning arbetar med metoder som utesluter Bibeln och anknyter ensidigt till information utanför kristendomens rotsystem och historiska sammanhang.

Därmed förnekas Jesus som skapelsens Herre och avvisas människoblivandet genom Jesu moder, jungfrun Maria. Historisk kritisk teologi vill inte tro på undren och kraftgärningarna, man diskuterar gärna den undervisning Jesus givit, men väljer och vrakar för att nå slutsatser som alltmer framstår som en antikristendom inom bland annat Svenska kyrkan.
Förnekelsens teologi har samtidigt vunnit ett sådant inflytande, att även varmt troende kristna är beredda att bejaka ekumenisk samhörighet, trots en sådan uttalad villfarelse.
Jesusmanifestationen den 22 maj är viktig. Morgon-bönemötet i Fila-delfiakyrkan förväntas samla minst 2000 personer till bön och senare minst 20000 till Kungsträdgården. Mer än tusen anmäler sig att komma med X2000 från Malmö, Göteborg och Sundsvall.

Nästa fas i den visionen är nu att planera för ett ännu mer genomtänkt försvar för bibeltro och Jesustrohet.
Tiden är inne för att med intellektuell skärpa avslöja nyliberalismens metoder i den kritiska forskning som i mer än hundra år uteslutit Bibeln från sitt tänkande. Nu måste vi i Europa närma oss den internationella teologiska rikedom som bevarat historiens värden och fungerar med tvåtusenårig erfarenhet.
Därför är jag med i Jesusmanifestationen 2010!

Stanley Sjöberg
initiativtagare

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS