Debatt
Höjd bensinskatt, en orättvisa
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har nu enats om att höja skatterna om de vinner valet. När det gäller miljöskatter ska 11 miljarder till drivas in från medborgarna. Nästan allt ska komma från bilisternas redan svårt sargade plånböcker. Bensin- och dieselskatterna ska vid pump höjas med 61 öre. Det innebär ett pris som närmar sig 15 kronor – om de rödgröna vinner valet. Miljöpartiet är det största hotet mot bilfamiljerna. Bara bensinskatten vill MP höja med två kronor.
Denna politik är orättvis och fel. S, MP och V påstår att höjningen är en miljöåtgärd. Men om koldioxidutsläpp är ett globalt problem så måste lösningen vara global – och då ligger Sverige redan skyhögt över de skattesatser som IPCC (FN:s klimatpanel) föreslår. Att ytterligare höja bensinskatten i Sverige är alltså till och med fel ur miljösynpunkt!
En hög bensin- och dieselskatt slår mycket hårdare mot landsbygd och låginkomsttagare än mot välavlönade storstadsbor.
De grupper, som den rödgröna alliansen påstår sig värna om, får det extra svårt om man höjer bensinskatten.
Sverige är inte Belgien eller Holland. Vi är inte en del av det tättbefolkade Centraleuropa, utan bor i ett glesbygdshörn av EU. Här är höjning av bensin- och dieselskatter en ojämlik styggelse.
Maria Wetterstrands tal om att "en höjning av reseavdragen kommer att kompensera" är bara ett bevis på att hon inte vet vad hon talar om. Jobbreseavdragen behöver höjas till minst 50 kronor per mil för att kompensera vad jobbkörningen egentligen kostar bilägaren.
Hur ska förresten pensionärerna "kompenseras"?
En hög skatt på rörlighet hindrar jobbtillväxt och är skadlig för tillväxten. Varje höjning av bensin- och dieselskatt i ett glesbygdsland tar bort jobb.
Dessutom vill oppositionen införa helt nya skatter. En kilometerskatt skulle innebära dyrare varor direkt, stora onödiga administrationskostnader och på sikt (något år) vill man plocka in privatbilisterna i detta enorma, dyra och integritetskränkande skattehöjarprojekt.
Bensinskatten i Sverige behöver sänkas – inte höjas! Alliansen kan börja avvecklingsplanen med att ta bort de höjningar som införts sedan maktskiftet 2006.
Våra största tidningar har nu gjort läsarundersökningar. Tiotusentals svenskar har röstat. Runt 90 procent har sagt att skatten inte ska höjas. Går oppositionen till val på bensin- och dieselskattehöjningar går man rakt mot folkviljan – och sänker sig själv!
Kenneth WinsborgTalesman Bensinskatteuppror.se
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP