Debatt
Etikprofessor som ville se Israels utplåning saknar etisk kompass
Carl-Henric Grenholm har förnekat ansvar för den artikel där han ställde sig bakom palestinska krav på att utplåna staten Israel. ”Samvets- och skamlöst anklagar han publicisten Johan Westerholm för förtal med anledning av att denne återgivit vad Grenholm bevisligen har skrivit”, skriver Johan Sundeen, docent och författare till boken 68-kyrkan.
Detta är en opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Grenholm menade att folkmördarrepubliken Kina var ett exempel på ett mänskligt och gott samhälle som hade byggts med det politiska våldets metoder.
Antisemitismen stegras i den pågående Mellanösternkonfliktens spår. Detta allt annat än oväntade budskap kunde vi ta del av i förra tisdagens utgåva av Världen idag. Tidningsrubriken bekräftas av aktuell forskning. I en rapport skriven för Segerstedtinstitutet visar statsvetaren Anders Persson hur Israel-Palestina-konflikten ”triggar” judehatet i Sverige.
Anders Persson pekar på islamistiska, vänsterextrema och nationalsocialistiska gruppers betydelse som spridare av antisemitism. Dessvärre ger hans studie få perspektiv på ett fjärde epicentrum för Israelhat och antijudiskhet i vår tid: den kristna 68-vänstern. Som idéhistorikern Henrik Bachner klargör i sin doktorsavhandling ”Återkomsten: Antisemitism i Sverige efter 1945” är det marxistiska grupper och kristen vänster som efter sexdagarskriget 1967 ger fientlighet mot judar och den judiska staten rum på nytt.
Den kristna vänsterns antisionism kanaliserades framför allt genom en grupp av teologer i Uppsala knutna till den socialdemokratiska Broderskapsrörelsen (Tro och solidaritet). Kretsens ledande talesmän var Sigbert Axelson och Carl-Henric Grenholm. Den senare är fortfarande aktiv i debatten och beslås i Världen idag (20/5) med att ljuga.
Detta sker när Grenholm förnekar att han givit sitt stöd åt strävandena att ”utplåna Israel som stat och helt krossa Israel”. Samvets- och skamlöst anklagar han publicisten Johan Westerholm för förtal med anledning av att denne återgivit vad Grenholm bevisligen har skrivit.
Att en medlem av den akademiska gemenskapen på detta sätt far med uppenbar osanning är illavarslande i sig. Vad värre är – Grenholm är professor i etik.
Carl-Henric Grenholms – i tidskriften Broderskap, 26 år efter det att Förintelsen stoppades – gjorda uttalande om att utplåna den judiska staten kan inte sägas vara annat än osmakligt. Även om Grenholm i sammanhanget skriver att han inte vill utrota judarna skulle ett krossande av Israel få hundratusentals, rent av miljoner, släckta judiska liv till följd.
Till det idéhistoriska sammanhanget hör att Grenholm – i likhet med sina generationskamrater biskop Jonas Jonson och professor Per Frostin – under det röda decenniet uttalade sig till förmån för några av de vidrigaste samhällssystem mänskligheten har skådat. Grenholm menade bland annat att folkmördarrepubliken Kina var ett exempel på ett mänskligt och gott samhälle, som hade byggts med det politiska våldets metoder.
Det revolutionära våldets oundviklighet är ett ständigt återkommande budskap från Grenholm under 1970-talet.
I en kommande forskningsrapport från Claphaminstitutet (”När teologi blev 68-ideologi”, ges ut i juni) pekar jag på den roll som Carl-Henric Grenholm och Sigbert Axelson har haft i strävan att etablera en israelfientlig opinion inom Svenska kyrkan och före detta Svenska Missionsförbundet.
Axelsons namn dyker säkert som amen i kyrkan upp i sammanhang med antisemitistisk laddning. Det gäller till exempel rättegången mot hatpropagandisten Ahmed Rami. Radio Islams utgivare uppfattades den gången ha stöd från en rad teologer knutna till Uppsala Universitet.
Rami är för övrigt numera återkommande gäst i nationalsocialistiska sammanhang.
Carl-Henric Grenholm har genom sin delaktighet i och sitt samarbete med Sigbert Axelson i en femtioårig härva av lögner, hat och extremism gjort sig förtjänt av titeln ”etikern utan etisk kompass”.