Debatt
Det är kunder Saab behöver
Jag måste reagera på alla experter som skriver och pratar om Saab. Den 15 december hade jag möjligheten att komma med i radions Ring P1. Jag uttryckte min förvåning över alla experters brist på klarsynthet när det gäller Saab. Man säger att Saab behöver pengar i form av kontanter, långa krediter, starka ägare, engagerade ägare, med mera. Ingen verkar förstå vad Saab behöver.
Jag vet vad Saab behöver. Saab behöver kunder. Kunden är varje företags enda långsiktiga finansiär. Saab behöver en affärsidé. Den strikta innebörden i ordet affärsidé är att du har en idé som skapar vinst. Skapar din så kallade affärsidé ingen vinst, är den bara en idé.
Jag fick mitt körkort 1981. Min första bil var en Saab. Den enda nya bil jag har köpt är en Saab. Jag är ett Saab-freak.
År 1998 välsignades jag och min fru med vårt fjärde barn. Vår åtta år gamla Saab 9000i blev för liten. Det hade ryktats att Saab skulle släppa en sedanmodell.
Jag började hoppas på en Saab, som erbjöd plats för fler än fem personer. Jag mailade Saabs ledning i Sverige och berättade mitt dilemma.
Saabs enda svar till mig var: "Köp två stycken Saab". Sedan 1998 kör jag VW Sharan.
Saab missköter både befintliga och nya kunder. Modellprogrammet är på tok för litet och de bilar man erbjuder är för dyra. Man har inte tjänat i stort sett en enda krona på nästan 20 år och då måste man faktiskt kliva åt sidan.
Heder åt Alliansregeringen, som inser att Saab inte behöver miljarders miljarder från höger och vänster. Saab behöver kunder och många kunder.
Nu verkar det vara för sent, men sent ska syndaren vakna!
Roger EnqvistEslöv
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP