När min kropp och mitt hjärta ger upp, är Gud mitt hjärtas klippa och min lott för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

Gemenskap mellan generationerna viktig

Ledare · Publicerad 00:00, 26 okt 2011

En – bland många förvisso – oroande tendenser i samhället är den allt större generationsklyftan. Både ungdom och ålderdom har sina förtjänster, men också brister. Det finns något friskt i det ungdomliga, något erövrande och visionärt. Ålderdom innebär å sin sida mognad, erfarenhet och vishet. När ungdom och ålderdom samarbetar kan något väldigt starkt uppstå. De båda utgångspunkterna – det erövrande och det erfarna – behöver varandra.
Ett problem är därför när generationerna inte erkänner varandra, utan självsäkert hävdar det egna perspektivets förträfflighet. Unga raljerar över den äldre generationens visdom och erfarenhet genom att kalla det mossigt och tråkigt. Äldre stryper idéerna och lägger lock på kreativiteten med hänvisning till sina dåliga erfarenheter från förr. Istället för att berika varandra, blir det ömsesidigt bevakande och låsta positioner. Både i familjer, församlingar och i samhället. Så behöver det inte vara.

Faktum är att generationerna behöver varandra. Ur ett kristet perspektiv är det särskilt tydligt. Gud är generationernas – Abrahams, Isaks och Jakobs – Gud. När vi människor tänker i timmar och minuter, drar Gud upp de större riktlinjerna och tänker "frälsningshistorien". Guds plan är att nå mänskligheten med evangelium och för detta syfte arbetar han i generationer.
Generationerna behöver varandra av flera skäl, men inte minst för att Guds rike ska gå framåt och att tron på Jesus Kristus ska föras vidare. Kristendomen är, och har alltid varit, bara en generation ifrån att utarmas. Om inte nästa generation nås med evangelium, så stannar allt upp. Två saker är väsentliga för att evangeliet ska kunna föras över till nästa generation. För det första behöver evangeliet bevaras oförvanskat, så att det inte är "ett annat evangelium" som förs över. För det andra behöver det finnas en kontaktpunkt mellan generationerna. När båda dessa – det oförvanskade evangeliet och kontaktpunkten mellan generationerna – har etablerats kan Guds rike gå framåt.

Gemenskap över generationsgränserna är därför viktigt. I kontaktytan mellan generationerna överförs såväl tro som värderingar. Den kanadensiske – och Sverigeaktuelle – psykologen Gordon Neufelds forskning visar att värderingar många gånger överförs horisontellt – från barn till barn, från ungdom till ungdom – istället för vertikalt – från föräldrar till barn. I vissa fall sker överföringen till och med bakvänt; barn överför sina värderingar på föräldrarna.
Detta är förstås förödande. När förskolepersonalen tar föräldrarollen, när datorer och tv ersätter gemenskap i familjen och när föräldrar blir mer kompisar än föräldrar till sina barn, finns det fog för den uppmaning som Neufeld sänder genom titeln på sin bok: Våga ta plats i ditt barns liv!

Familjer, församlingar och samhället som helhet behöver etablera kontaktpunkter mellan generationerna. Det är en avgörande fråga för att tro och värderingar ska kunna föras vidare. Det finns starka krafter som jobbar för att splittra generationerna, försvaga föräldrarollen och skapa motsättningar mellan unga och äldre. Det är en strategi som inte främjar evangeliet. I en sådan tid behövs det starka kristna familjer och församlingar som väljer en annan väg.

Lukas Berggren
ledarsidan@varldenidag.se


Motsatte sig dotterns könsbyte – förlorade vårdnaden

Könsdysfori. Ett finskt föräldrapar förlorade vårdnaden om sin minderåriga dotter då de inte ville att hon skulle påbörja hormonbehandling för att ”byta kön”. Det... torsdag 12/12 06:00

Mässan gav alternativ Israelbild: ”Så mycket bättre”

Arbetsliv Israel. När företagarmässan Arise Summit hölls för andra gången var det med över sexhundra deltagare från drygt fyrtio länder. – Många från alla jordens hörn... onsdag 11/12 16:59

Solen gick ner för sista gången

Vardag I går, tisdag, gick solen upp över Kiruna för sista gången. I år. Nu råder polarnatt fram tills efter nyår. onsdag 11/12 11:00

Modevärlden satsar på svensk ull

Vardag Varje år slängs eller bränns majoriteten av svensk ull, men det är på väg att förändras. Nyligen togs ett avgörande steg när flera modeföretag... tisdag 10/12 11:00
Senaste nytt
Mest lästa just nu

Företagande kan vara ett sätt att manifestera Guds rike.

Arbetslivskrönika Samhället har förändrats enormt de sista tvåhundra åren. Det gör att kyrkans roll i samhället också måste förändras. Evangeliets budskap är...

Var fotbollshuligan – förvandlades av Jesus

Församlingsliv Torbjörn Lindkvist arbetar som trygghetsvärd på en skola i Tynnered, förorten där han själv växte upp och påbörjade ett liv med droger. Efter femton...