Om än min kropp och min själ tynar bort, så är Gud mitt hjärtas klippa och min del för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

Svenska feminister missar kvinnoförtrycket i förorterna

Den svenska feminismen försöker tolka allt förtryck ur ett västerländskt, sekulariserat könsperspektiv. Det gör att man missar ”elefanten i rummet” – den totalitära religiösa kulturen, skriver Soheila Fors (KD).

Debatt · Publicerad 00:00, 15 maj 2019

Det hände på torget när jag hade valmöte och hon kom fram för att konfrontera mig. Slöjan satt perfekt, liksom det föraktfulla leendet. Så började samtalet som inte var ett samtal utan ett förhör. När hon inte kom någon vart var det dags att hota: Vi har kommit hit för att ta över. Ingen ska behöva lära sig svenska, alla ska tala arabiska. När vi har makten ska också du tvingas bära slöja.

Samtalet gav en dålig smak i munnen därför att jag har mött så många som henne, så många gånger. Det är den religiösa diktaturens kreatur som alltid låter likadant, såväl i 1980-talets Iran som i 2020-talets Sverige.

Om ni undrar varför integrationen gått i stå, har ni svaret här. Det forskningen kallar för en dominant minoritet eller främlingselit har tagit kommandot i invandrargrupper. En dominant minoritet är en liten grupp som i kraft av högljuddhet, aggressivitet och förmodad religiös överlägsenhet sätter agendan för en kultur.

Deras första mål är att få alla muslimer att gå i takt med fundamentalisterna. Och det första steget mot målet är alltid att kontrollera kvinnors klädsel och beteende. Islamismen har alltid börjat med kvinnoförtryck, så har det varit ända sedan den första islamistiska vågen till Iran och Syrien.

Jag minns när lika kallögda kvinnliga religiösa poliser som damen från torget började förfölja kvinnor på Irans gator. Agendan var densamma. Kvinnornas förtryckare var ofta andra kvinnor, besjälade av religiöst högmod och hat mot fria kvinnor.

Det är nog här den svenska feminismen ofta går vilse. Den försöker tolka allt förtryck ur ett västerländskt, sekulariserat könsperspektiv. Den missar då helt elefanten i rummet, den totalitära religiösa kulturen, buren av både kvinnor och män som hyser samma hat mot homosexuella män som mot fria kvinnor.

Det är lätt att veta var den dominanta minoriteten har lagt sin döda hand på människor. Där är flickor ängsliga och hotade, och kvinnor rädda. Där ser man sig oroligt omkring och talar tyst om det man tänker. Med den dominanta minoritetens stormtrupper vill den religiösa diktaturen ta över invandrarkulturen. De sätter upp osynliga moraliska murar och patrullerar dagligen lägrets gränser.

Har du väninnor som plötsligt börjat bära slöja eller som sätter på sig den på vissa platser? Då vet du att de är kontrollerade av den dominanta minoriteten.

Sverige har som samhälle hamnat i den märkliga sitsen att landet, för att bevara religionsfriheten, måste begränsa den. Människor som ser det som sin religiösa plikt att kontrollera andra, att begränsa deras frihet, har inte någon plats inom religionsfriheten.

Samtidigt representerar damen på torget en grupp som aldrig kommer att integreras. Hur skulle hon vilja bli del av ett samhälle som hon föraktar? Det här är inte en plats där hon kommer att bli lycklig med mindre än det svenska samhällets kapitulation. Och det får vi inte låta ske.

Sverige har som samhälle hamnat i den märkliga sitsen att landet, för att bevara religionsfriheten, måste begränsa den.

Rätt ska vara rätt om mänskliga rättigheter

Ledare Det talas mycket om mänskliga rättigheter i dag. Det är bra. FN:s förklaring om de mänskliga rättigheterna har precis firat 70 år, och de 30 punkter...