Debatt

Varför förbjuda hemundervisning?

2000-talets mest framgångsrika skolform – den moderna hemundervisningen – förbjuds i förslaget till ny skollag. Alliansregeringen går rakt motströms mot utvecklingen i den demokratiska världen – varför, frågar man sig?
I förarbetena till lagförslaget står i princip att Sverige inte behöver följa människorättskonventionerna och tillåta hemundervisning, eftersom undervisningen i den svenska skolan "ska vara allsidig och objektiv". En oroväckande formulering ur demokratisk synpunkt. Dessutom missar förslaget, att det centrala för dagens hemundervisare inte är innehållet i undervisningen, utan de pedagogiska aspekterna.

Hemundervisning går till så att barn undervisas av sina föräldrar, en del ända upp till gymnasienivå, i stället för att gå i skola. Slutbetyg för högre studier går att få – USA:s universitet välkomnar hemundervisade ungdomar med deras större studievana och bättre studiedisciplin. Hemundervisning har vuxit starkt de sista 25 åren i västvärlden. Skolans försämrade resultat samt sociala problem med t.ex. mobbning, tillsammans med Internet som mötesplats, givit skolformen vind i seglen.
I USA är utvecklingen starkast med 1.5 miljon hemundervisade barn (ca 3 procent av alla skolbarn). Men hemundervisning är vanligt även i England, Kanada, Nya Zealand, Frankrike och Australien, samt i våra nordiska grannländer där det är betydligt vanligare – och mer tillåtet – än i Sverige. Sverige ligger i bottenligan tillsammans med Tyskland och dess skollag från 1938.

Forskningen visar att hemundervisade barn når minst lika goda akademiska resultat som skolbarn och att de socialt utvecklas bättre. De är tryggare, mer nyfikna, mer socialt kompetenta, har bättre ledaregenskaper och är som vuxna mer aktiva samhällsmedborgare. Beprövad erfarenhet bekräftar studierna, och har man mött ett hemundervisat barn är det svårt att tvivla på forskningen. Svensk lags krav på insyn medför närmast större kontroll än på skolan. Den mest högljudda kritiken kommer ofta från de som vet minst – i brist på kunskap frodas ju fördomar. Tyvärr måste skollagsberedningen här räknas in bland de okunniga och fördomsfulla.

Förslaget att i praktiken förbjuda hemundervisning är tyvärr inget misstag. Redan i SVT:s
Existens förra våren sa utbildningsminister Jan Björklund att han, trots Europakonventionen, ville hitta ett sätt att förbjuda hemundervisning av filosofiska eller religiösa skäl. En förment frihetlig borgerlig regering försöker alltså nu införa ett närmast totalitärt skoltvång tvärs emot MR-konventionerna och lagstiftningen i våra grannländer. Detta trots att Sverige har bland den lägsta andelen hemundervisade barn i hela västvärlden. Har Jan Björklund fått hybris?

Jonas Himmelstrand
pedagogiskt sakkunnig i Riksorganisationen för Hemundervisning i Sverige – rohus.nu

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS