Debatt

Investera i att nå den unga generationen via media

Lyssna på tonåringarna så får ni vetskap om vilka mediekanaler som är hetast i dag, uppmuntrar debattskribenten. Foto: FreelyPhotos
Lyssna på tonåringarna så får ni vetskap om vilka mediekanaler som är hetast i dag, uppmuntrar debattskribenten. Foto: FreelyPhotos

Min önskan är att kyrkor och samfund ännu mera samverkar för att skapa program att nå ut till den unga generation genom media, med allkristna ungdomsprogram som låter tala om sig, skriver evangelisten Ingemar Helmner, som uppmanar till målmedveten mobilisering.

Publicerad Uppdaterad

Andliga väckelser har alltid fött fram djärva entreprenörer. Visionärer. Troshjältar. Evangelister med förmåga att bryta ny mark. 

Då jag var liten pojke ringlade sig köerna oändligt långa till stans pingstkyrka. Lars-Erik Jansson gjorde något nytt och häftigt: ledde ett jättepopulärt program på riksradion med namnet ”Ungdomens kväll”Vilket initiativ! En ungdomsledare som vågade tänka stort – och i nya banor.

Några årtionden senare minns jag pionjärandan och glöden då närradion blev frikyrkornas förlängda arm. Unga entusiaster var ”på tå” för att utnyttja denna möjlighet till evangelisation. Direktsända kafékvällar med spännande gäster drog mycket folk, och vi var stolta och glada över kyrkans nya ”skyltfönster”

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
HELG

159,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS