Ledare
Ett år till valet: Rikta starkare ljus på oppositionens agenda och splittring
Den här veckan är det exakt ett år till nästa riksdagsval, och partierna börjar allt tydligare positionera sig i syfte att vinna så många röster som möjligt, med yttersta mål att vinna regeringsmakten.
Förra mandatperioden minns vi för dess återkommande regeringskriser, avgångna statsministrar och ibland smått desperata åtgärder för att övertala den sista politiska vilden i kammaren i syfte att kunna behålla den socialdemokratiska regeringsmakten.
Nuvarande mandatperiod har i det avseendet varit mycket lugnare. Regeringen Kristersson har kunnat sitta tryggt, några statsråd har bytts ut under ordnade former, och samarbetet med Sverigedemokraterna tycks ha flutit smidigare än de flesta anade i förväg.
Ett huvudproblem för den sittande politiska ledningen är kanske rentav att samarbetet varit alltför smidigt. Tidöavtalet pekade ut en skarp riktningsförändring, men många av punkterna har inte nått alls så långt som avtalet lovade – inte heller som de politiska motståndarnas skräckscenarion pekade ut. Moderaterna har också kunnat komma undan med ogenomtänkta initiativ som skadat förtroendet hos de väljare som röstade för en tydlig konservativ sväng.
Det har resulterat i att Ulf Kristerssons förtroende har dalat, medan Magdalena Andersson fortfarande har klart högst förtroende bland partiledarna, och Socialdemokraterna ligger tydligt högre i opinionen än det förra valresultatet. Detta är helt enligt partiets standardstrategi när de hamnar i opposition: Gör så få utstickande utspel som möjligt, lägg den egna linjen nära den sittande regeringen och hoppas på att väljarna hinner blir tillräckligt missnöjda för att krypa tillbaka i den trygga S-famnen på valdagen.
Om regeringssidan vill undvika det resultatet har den ett knappt år på sig för att undvika att behöva lämna makten på grund av ren bekvämlighet: Öka takten betydligt för att genomföra den kursändring som Tidöavtalet har pekat ut. Liberalerna har redan fått ut stor utdelning utifrån sin svaga ställning i samarbetet, och då är det upp till konstellationens övriga partier att höja ambitionen i att visa väljarna att de menar allvar med sin vilja att vända på den samhällsvision som väljarna ratade i förra valet.
Bortsett från sina alltför svaga resultat har Tidöregeringen ändå gett ett tryggare politiskt läge i Sverige än på länge. Regeringssidan och medierna har därför också skäl att rikta ljuset på de enorma problem som finns på den motsatta sidan. Centern tycks inte heller nu veta i vilken riktning de vill gå; Miljöpartiet bör bedömas inte efter sina vackra ord, utan efter de stora svårigheter partiet hade att agera som moget regeringsparti när de gavs chansen i två mandatperioder.
Och Socialdemokraterna bör dagligen utsättas för frågor om hur de faktiskt ska regera landet med en så djup oenig vänstersida.
Den aktiva antisemitism som i dag sprids inom radikalvänstern omöjliggör den kanten som regeringspartner.
Vänsterpartiet tycks slutligen på väg att falla sönder i en liknande splittring som extremvänstern upplevde på 60-talet. Då var det Vietnamfrågan som enade de radikala vänstergrupperna; nu är det Gazafrågan. Då samlades utrikesengagemanget kring en allmän antiimperialism, nu bygger det på den gemensamma avsky dessa grupper tycks ha gentemot den judiska staten. Den aktiva antisemitism som i dag sprids inom radikalvänstern omöjliggör den kanten som regeringspartner.
Tidöregeringen må ha varit bristfällig i initiativkraft, men de väldiga frågetecknen på den andra sidan gör att en vassare kritisk granskning fram till valet bör läggas där.