Nyheter

Enkla budskap från Alliansen


Enkla budskap från Alliansen STOCKHOLM Framåt eller bakåt? Med enkla bilder för "vanligt folk" ska alliansen väcka nyfikenhet hos väljarna.

– Vi går in i en helt öppen valrörelse och vill tydliggöra att det handlar om ett vägval med klara alternativ, sa Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann när alliansen presenterade sina gemensamma affischer på ett fik i centrala Stockholm på onsdagen.
– Vanligt folk ska välja om de till exempel vill ha mer skatter eller inte.
Loggan är tydlig nog: orange "play"-knapp, och röd "rewind"-knapp.
Budskapet på de grafiskt avskalade affischerna är lika enkelt: "Bakåt eller framåt?", "Mer bidrag eller jobb?", "Flum eller kunskap?", "Kolkraft eller ren energi?" och "Politisk styrning eller eget val för äldre?"
Är inte budskapet för enkelt?
– Det tror jag inte, säger Moderaternas kommunikationschef Pär Henriksson till Världen idag.
– Det är inte de här enheterna i kampanjen som vinner enskilda röster, men jag tror de kan bryta igenom och väcka nyfikenhet. Så budskapet måste vara enkelt och rakt.

Tjugo miljoner kronor
har de fyra alliansmedlemmarna lagt ner i den gemensamma satsningen, vars kostnader betalas i enlighet med mandatfördelningen. Här ska ingen lyftas fram före någon annan, oavsett hur nära gränsen för att åka ur riksdagen man ligger.
– Huvudinriktningen här är att få fler väljare till alliansen, inte att alla partier ska klara sig, säger Per Schlingmann.

Frågan om vilka
partier som tar röster från sina allianssyskon, från oppositionen eller andra partier lever i debatten, men är inte något man vill befatta sig med för mycket.
– Det svåra blir att se till att få en valrörelse som handlar politik och valdeltagande, och inte om spelteorier om vad som händer om något parti åker ut, säger Pär Henriksson.
Närmare valet blir det både Iphone-aplikationer och bussturné, lovade partisekreterarna, som inte ville säga när det planerade gemensamma valmanifest är att vänta.
De rödgröna partiernas gemensamma reklammaterial har ännu inte presenterats.

Eva Janzon
eva.janzon@varldenidag.se

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS