”Herre, låt mig förstå att mitt liv har ett slut, att det finns en gräns för mina dagar, så att jag inser hur förgänglig jag är.
Psaltaren 39:5

Världen idag

För den individualistiska människan tolkas omvändelse ofta som något som begränsar friheten och förminskar livet. Men utifrån kristen tro är det precis tvärtom, skriver Stefan Gustavsson. Foto: Stian Lysberg Solum/TT

Omvändelse är inget hot utan en del av det kristna budskapet

Ledare · Publicerad 00:10, 1 jul 2021

Vi lever i en individualistisk tid. Inte bara så att vi har en livssyn som sätter individen i cent­rum. Teknisk och ekonomisk utveckling, tillsammans med ett stort välfärdssystem, gör också det individuella oberoendet möjligt att praktisera på ett unikt sätt. Vårt beroende av omgivningen minskar och vi kan mer än tidigare fokusera på egna livsprojekt.

På många sätt är denna utveckling positiv. Vi är skapade som individer och Gud relaterar till oss var och en personligt. Vi bär på möjligheter och ansvar som är unika för just oss. Guds kärlek är inte heller en anonym välvilja; den är specifik. Som orden lyder vid nattvardsbordet: ”För dig utgiven.”

Med individualismen följer självupptagenhet och vi blir blinda för det större sammanhang som vi är en del av. I vår tid märks det i behovet av ständig bekräftelse och i en överutvecklad förmåga att känna sig kränkt över att livet och människorna inte bara ger bekräftelser.

För den kristna församlingen innebär stämningen i kulturen en stor utmaning. Vi behöver tänka igenom hur vi kommunicerar kristen tro i vår tid.

I Nya testamentet finns en dynamik mellan två, på ytan motsägelsefulla, perspektiv: Goda nyheter och dom, nåd och omvändelse, bejakelse och utmaning. Eller för att använda de traditionella termerna och dessutom vända på ordningen: Lag och evangelium. De två sidorna hålls samman och möter oss överallt i evangelierna, i Apostlagärningarna och i breven.

Kristen tro är goda nyheter – evangelium – för varje människa. Vi möter bejakelse, uppmuntran och inkludering i budskapet om Jesus. Samtidigt sker det inte på ett naivt sätt, som sätter oss människor i centrum och bara förstärker vårt ego. Tvärtom, det sker utifrån en dramatisk kontext som beskriver oss som döda i synder och överträdelser, på väg åt fel håll, med ett desperat behov av nytt liv från Gud och en ny livsinriktning.

I Markusevangeliets början sammanfattas Jesu första predikan: ”Tiden är inne och Guds rike är nära. Omvänd er och tro på evangeliet!” (1:15). Omvändelse, inte bara bekräftelse, är en självklar del av det kristna budskapet.

För den individualistiska människan tolkas omvändelse ofta som ett hot, som något som begränsar friheten och förminskar livet. Men utifrån kristen tro är det precis tvärtom.

Syftet med vår existens är större och mer underbart än vår existens. Vi finns för att älska och ära Gud. Våra liv kan nå sin fullbordan endast om vi lever i hans avsikt med att vi existerar. Det är i bundenheten till honom som den verkliga friheten finns.

När islamisering blir ett hot mot tron och friheten

I en metodistkyrka i sydöstra England knivmördades nyligen den brittiske parlamentsledamoten David... torsdag 21/10 00:10

Församlingen är en del i det samhälle där vi är satta att vara och verka.

Inför söndag I Jeremia 29:7 står:  ”Sök den stads bästa dit jag har fört er.” Detta skriver han till ett folk... torsdag 21/10 00:00

Kravet: En miljon dollar för varje kidnappad missionär

Haiti. Kidnapparna begär lösesummor för de missionärer som försvann i Haiti i helgen, rapporterarThe Wall... onsdag 20/10 17:00

Nu är det dags att vi drar i varg-bromsen

Ledare Ett av de mer udda sätten att destabilisera samhället är ambitionen att plantera in varg över hela... torsdag 21/10 00:00

Senaste nytt

    Bör Israel förse Jordanien med vatten?

    Israelkrönika Förra veckan ingick Israel ett avtal med Jordanien, där Israel förpliktar sig att leverera dubbelt...
    Podcasts
    Följ Världen idag i sociala medier