Krönika

Alkohol som lockbete

Svenska kyrkan lockar med vin för att få besökare till sin utställningsmonter. Hamburgerkedjan McDonalds vill börja servera starköl. Nej – detta är inget aprilskämt! Vart är vi på väg? Många människor lever i dag med riskbruk av alkohol. Dessa behöver inte fler tillfällen där alkohol exponeras och riskerar att trigga igång suget, behovet. Tvärtom behövs fler alkoholfria miljöer. Därför känns det märkligt att Svenska kyrkan känner sig manad att locka med vin för att få besökare till sin utställningsmonter.
Det var vid turistmässan i Göteborg som Svenska kyrkan fanns på plats. Syftet var enligt Kyrkans tidning att få researrangörer att vid bussresor planera in även Svenska kyrkans utbud. "Det är inget sensationellt att vi bjuder på vin, det har vi gjort i snart tio års tid", sade förre domprosten Bo Eek till tidningen.
Att under så många år tagit som vana att locka med vin för att få besökare, innebär att det nu bör vara dags för de ansvariga att stanna upp, reflektera och tänka till: Är det verkligen rimligt att vi i Svenska kyrkan ska servera vin? Vad kan det få för konsekvenser? Ska vi förknippas med alkohol?

Jag får stöd för detta av lektorn i marknadsstrategi vid Göteborgs universitet, Jan Skaug som till Kyrkans tidning sade: "Marknadsföringens första budskap är att väcka behov. Jag frågar mig vilka behov Svenska kyrkan vill väcka, genom att locka med vin när man ska tala om sitt innehåll".
Man kan ha många olika synpunkter på hamburgerkedjan McDonalds, men deras restauranger är alkoholfria. Men inte länge till. Nu har deras restaurang på Arlanda flygplats fått serveringstillstånd för starköl. Sigtuna kommun sade tidigare nej men efter överklagan från McDonalds ger kammarrätten dem rätt att servera starköl.
På Arlanda är det ingen brist på serveringsställen. Det finns inget tomrum som behöver fyllas. Trots detta anser McDonalds att man nu måste frångå sin tidigare policy om att erbjuda alkoholfria miljöer. Företaget framhåller att detta är ett undantag, men jag befarar att när väl den första barriären är bruten, finns risken att fler vill sälja starköl i framtiden där barnfamiljer och andra kommer att exponeras av alkohol.

Socialstyrelsen framhåller i en lägesrapport att kommunerna behöver bli bättre på att uppmärksamma föräldrar med missbruksproblem. Det är bra, för barnens och de vuxnas skull. Nu gäller det att kommunerna tar detta till sig på största allvar.
Även om det kostar en del, betalar det sig mångdubbelt tillbaka. Tidiga insatser är alltid billigare än när det "gått för långt", men framför allt för att ge möjligheter till bra uppväxtvillkor för barnen och föräldrar som mår bättre.
Slutligen en personlig reflektion som visar på att denna tidning når ut. Jag dömer innebandy på min fritid och flera gånger har det kommit fram läsare som gett uppskattning för mina kommentarer. Det värmer!

Per-Olof Svensson
Redaktör, Blå bandet

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS