Konsument

Så hetsas du till köp
– stress och manipulation

Köptriggers är väldigt stressande för kunden och skräddarsys av AI utifrån våra svagheter.

Klockan tickar, det finns bara få plagg kvar, köp lite till och du får gratis frakt. Och innan du betalar – du har väl sett att den här koftan matchar blusen i din varukorg?

Knepen för att hetsa till köp är många och företagen drar sig inte för att använda dem.

Publicerad Senast uppdaterad

Naturskydds­föreningen har undersökt hur mycket stora modeföretag använder sig av så kallade köptriggers och identifierat elva olika triggers. 

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS