Reportage

Rullande historia på Öland

Patrick Grotenius kör det lilla dieselloket. Foto: A.C.F Stockholm
Leif Österman byter sliper på banvallen. Foto: A.C.F Stockholm
Foto: A.C.F - Stockholm
Vissa använder sig av museijärnvägen för att göra dagsutflykter till Trollskogen – de åker upp på förmiddagen och sedan följer de med tillbaka igen på eftermiddagen. Foto: A.C.F Stockholm
Karta över skogsjärnvägarna där Böda Skogsjärnväg syns långt upp till höger. Foto: A.C.F Stockholm
Mormor i drift i augusti 2019. Foto: A.C.F Stockholm
Tåget åker genom ett brandfält med mycket ungskog, ett resultat efter en naturvårdsbränning. Foto: A.C.F Stockholm
Ångloket Mormor är mycket välbevarat. Foto: A.C.F Stockholm
Ångloket Mormor köptes 1910 och användes fram till 1959. Foto: A.C.F Stockholm
Växelomläggning vid station Trollskogen 2019. Foto: A.C.F Stockholm
Timmervagnar av denna typ rullade på Böda Skogsjärnväg. Foto: A.C.F Stockholm
Ordförande Lars-Peter Åhs bakom den tidstypiska biljettluckan. Foto: A.C.F Stockholm
Mormor är ett mycket välbevarat ånglok Foto: A.C.F Stockholm
Mormor är ett mycket välbevarat ånglok Foto: A.C.F Stockholm
Mormor i drift i augusti 2019 Foto: A.C.F Stockholm
Leif Österman byter sliper på banvallen Foto: A.C.F Stockholm
Lars Peter Åhs ordförande i föreningen Foto: A.C.F Stockholm
Järnvägen går genom vacker tallskog Foto: A.C.F Stockholm
Järnvägen går genom vacker tallskog Foto: A.C.F Stockholm
Järnvägen går genom vacker tallskog Foto: A.C.F Stockholm
Järnvägen går genom vacker tallskog Foto: A.C.F Stockholm
En helt ny ångpanna är monterad på ett ånglokschassi Foto: A.C.F Stockholm
Foto: A.C.F - Stockholm
Foto: A.C.F - Stockholm
Foto: A.C.F - Stockholm
Foto: A.C.F - Stockholm
Foto: A.C.F - Stockholm
Foto: A.C.F - Stockholm
Foto: A.C.F - Stockholm
Foto: A.C.F - Stockholm

Det knarrar, skumpar och slamrar och man känner värmen från ångloket som kör genom den Öländska tallskogen. Med Böda Skogsjärnväg har ett stycke svensk industrihistoria bevarats för eftervärlden.

Publicerad Uppdaterad

Sommaren är den tid på året då Böda Skogsjärnväg på norra Öland lever upp. Den smalspåriga järnvägen från Fagerrör till naturreservatet Trollskogen är drygt fyra kilometer lång. Den slingrar sig genom vacker öländsk tallskog som växer på en kompakt matta av omväxlande blåbärsris eller vitmossa.

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
HELG

159,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS