Anförtro dina verk åt Herren, så har dina planer framgång.
Ordspråksboken 16:3

Världen idag

En bit av himlen i Kaxholmen

Vägen går genom det småländska äppelriket, där tusentals äppelträd står på rad. Det är höst och naturen bjuder på en rik färgpalett av rött, gult och orange.

Men vädret är grått denna dag och harmonierar med platsen för dagens besök: Grafitgrå i Kaxholmen.

Reportage · Publicerad 14:00, 10 nov 2022

Elin Ginal står i dörren och hälsar välkommen till Grafitgrå. Företaget utökade sina lokaler genom en utbyggnad 2019 och i dag ryms en kafédel, en butik för kläder och inredning, lokaler för tillverkning av företagets produkter, lagerutrymme samt webbshop i byggnaden.

Olika nyanser av grått dominerar miljön, men av allt att döma verkar stämningen inte vara det minsta grå.

Något som några av dagens gäster intygar. Anna Kempe kommer från närbelägna Huskvarna:

– Atmosfären är så härlig. Jag handlar och fikar här med jämna mellanrum. Det är ett trivsamt ställe.

Lite längre bort, vid ett kafébord, sitter Ella Johansson från Gislaved och Alice Wilhelmsson från Hok.

Det har blivit en hel del besök under åren, berättar de. Att köpa något hör till, liksom en mys­fika som är ett måste varje gång de kommer hit. Gärna sitta länge och njuta av fika och atmosfär.

– Att komma hit är som att komma in i ett moln, det är en sådan go atmosfär här, säger Alice.

– Ja, supermysigt! tillägger Ella.

Grafitgrå är beläget i Kaxholmen, åtta kilometer utanför Huskvarna, i ett naturskönt område som domineras av mjukt formade berg, öppna fält och enorma äppelodlingar och där flera företag i frukt- och kafébranschen är verksamma.

Läget vid Vättern och Landsjön bjuder på härlig utsikt och det kanske inte är så konstigt att området fått epitetet ”Smålands Toscana”.

Tioåringen Grafitgrå är trots den ringa åldern ingen lillebror i sammanhanget utan har starkt bidragit till att sätta Kaxholmen med omgivningar på kartan.

Dessutom erbjuder företaget arbete för tio personer. Men fler står på lönelistan. Arbetsstyrkan kan fördubblas under somrarna och under helger.

Varje morgon klockan 9.30 samlas personalen till gemensam frukost och bön. En viktig del i arbetet, menar Elin och Markus Ginal.

– Men vi ber under hela dagen och lyssnar på stillsam lovsång. Så förflyter dagarna, säger formgivaren Elin Ginal som tillsammans med maken Markus grundat och lett företaget sedan starten 2012.

När de sammanfattar de tio åren framträder ett företag som vuxit steg för steg; från blogg till kafé, butik, egen klädkollektion, ett nät av återförsäljare och nu det senaste – en webbshop i Norge.

Det som har hänt i Norge den senaste månaden med den nya webbshoppen var ett tydligt steg.

Att det blev så har att göra med ett ökande intresse från norsk sida för deras produktion, bland annat från följare på företagets webbsida, vilket lett till att ett företag i Norge numera sköter distributionen där.

Att Grafitgrå kunnat växa på detta sätt tackar Elin och Markus Gud för, men också den hjälp och det stöd de fått av Science Park och Almi.

Som kronan på verket har de uppmärksammats av Dagens Industri, som genom DI Gasell årligen delar ut ett pris till Sveriges snabbast växande företag.

Tidningen arrangerar varje höst så kallade Gasellfester i varje län där företag som uppfyller kriterierna uppmärksammas. Och i år var det Grafitgrå som fick utmärkelsen.

– För det och för allt annat är vi så tacksamma, säger Elin.

Vad har då satt de djupaste spåren under de tio år som företaget existerat?

– Alla möten med våra kunder, alla samtal vi haft, ja till och med samtal som resulterat i att vi fått be med kunder till frälsning. Det är detta vi vill ska prägla Grafitgrå även i fortsättningen, säger Elin.

De har en önskan om att besökarna ska känna sig välkomna och välsignade och få uppleva en bit av himlen när de kommer dit. Det har varit deras dröm och målsättning från dag ett och är så fortfarande.

– Vi är två visionärer som älskar att förena företagande med det Gud lagt i våra händer. Att få skapa produkter för inredning som ger intryck i hemmet är stort, säger Elin och fortsätter.

– Att vi tänker så har förstås sin grund i vår tro på Gud. Tron för oss är inte bara det som sker i förbindelse med kyrkan och församlingen, utan den är något som påverkar bredare än så. Den påverkar allt.

Hon menar att de därför inte bara strävar efter att få kunder och besökare, utan att nå män­niskors hjärtan. De känner en stor tacksamhet om det är så att Grafitgrå kan vara ett redskap för det.

– På sätt och vis är vi väl som en kyrka, fast på vårt sätt. Vi är väldigt förankrade i vardagen och i det som sker här. Folk som kommer in hit kan få känslan av att vara i en kyrka även om vi inte är det, säger Elin.

– Men jag vill understryka att vi inte är oss själva nog. Vi samarbetar med Svenska kyrkan, Equmeniakyrkan och Erikshjälpen. Själva är vi medlemmar i Pingstkyrkan här i Kaxholmen.

Tioårsjubileet då? Tioåringars födelsedagar brukar vara viktiga. Det bjöds på lite extra festligheter: specialerbjudanden för kunderna och en del event, bland annat en konsert med musikern och sångaren Claes Vårdstedt, vilket gjorde att kundtillströmningen var över det vanliga.

– Men vi tittar inte så mycket i backspegeln, vi vill hellre se framåt. För trots att det varit pandemi som ställt till det och att vi nu är mitt inne i en lågkonjunktur så har vi framtidstro, säger Markus.

– Ja, vi växlar upp i stället för att bromsa, tillägger Elin.

En rundvandring i lokalerna med Markus som guide, ger en tydlig fingervisning hur stort företaget är.

Kaféet lockar med alla sina godsaker och butiken med kläder – en del från egen design och produktion. Bland annat en kollektion där Psalm 91 finns tryckt på klänningens ena axel.

Det finns alltså en djupare tanke med produktionen där användandet av symboler, främst korset, och ord av uppmuntran återkommer i många produkter.

– När det gäller klänningen har en och annat tyckt att ”nja, det passar nog inte mig”, medan andra har tyckt att det varit värdefullt, säger Elin.

Sedan för Markus oss in i det som är hans värld, där verktyg, maskiner och staplar av cementsäckar vittnar om vad som pågår.

Grafitgrås produktion av möbler och andra produkter präglas av betong, metall och färgen grå. Men framför allt av kvalitet. Det ska vara hållbart och svensktillverkat. Ett bord av hård betong slits inte ut så snabbt. För att inte säga aldrig.

– Nej, vi arbetar med möbler av material som kan stå ute året om och hålla livet ut, säger Markus.

Besöket hos tioåringen Grafitgrå går mot sitt slut. Intrycket som består är att denna tioåring, i likhet med andra tioåringar, sprudlar av liv.

Det kommer även i fortsättningen skickas i väg en lastbilslast i veckan åt olika håll med produkter från företaget.

Och även i fortsättningen kommer kunder att kunna känna atmosfären, en liten bit av himlen.

Folk som kommer in hit kan få känslan av att vara i en kyrka även om vi inte är det.

Det ökade könsgapet visar på vikten av win/win-lösningar

Ledare Det har talats mycket om ”könsgapet” på senare tid. I augusti kom en stor europeisk undersökning... torsdag 1/12 00:10

Det var som i Kornelius hus

Missionsglimten En färsk missionsglimt sedan några veckor tillbaka – men med igenkänningsfaktor från riktigt gammal... torsdag 1/12 00:00