Ledarkommentar
Sjunde brittiske ledaren på tio år
Med Keir Starmers (socialdemokratiska Labour) avgångsbesked på måndagen står det klart att Storbritannien i sommar kommer att få sin sjunde premiärminister på tio år. Det är ett föga avundsvärt rekord i politisk instabilitet bland Europas stormakter det senaste halvseklet, och vittnar om en grundläggande brist på riktning för det en gång så stolta kungariket.
Efter de konservativa premiärministrarna David Cameron, Theresa May, Boris Johnson, Liz Truss och Rishi Sunak riskerar nu också Labour att hamna i samma nedåtgående spiral av missnöje bland sina parlamentsledamöter och väljare, mer än villiga att underminera och avsätta sin egen och landets ledare.
Förväntningarna är stora inom Labour på den skyhöge favoriten Andy Burnham, tills helt nyligen borgmästare i Manchester, som en undergörare. För det krävs en osedvanlig förmåga att ge de svårflörtade och krävande britterna ett nytt hopp att samlas kring. Burnhams tankar om ökad decentralisering, mindre London-styre, ett nytt och proportionellt valsystem samt ökad offentlig kontroll över energi och vatten, kan här faktiskt träffa rätt.