Opinion

Omdömeslöst när SVT gör pr för dragqueens

Innehållet i SVT:s nya tävlingsprogram Drag Race Sverige är gravt sexualiserat och inkluderar de obligatoriska gliringarna mot den kristna kyrkan, påpekar ledarskribenten.
Innehållet i SVT:s nya tävlingsprogram Drag Race Sverige är gravt sexualiserat och inkluderar de obligatoriska gliringarna mot den kristna kyrkan, påpekar ledarskribenten.
Publicerad Uppdaterad

Snusk och förvirring på bästa sändningstid. Så kan man utan överdrift beteckna SVT:s nya tävlingsprogram Drag Race Sverige. Innehållet är gravt sexualiserat på ett sätt som SVT knappast hade tillåtit sig i andra situationer. Men när nya livsstilar ska saluföras spar man inte på krutet.

I tv-publiken finns barn, troligen i mängder. Och det verkar också vara helt i linje med SVT:s plan. Inför premiäravsnittet av Drag Race Sweden valde nämligen Mello – SVT:s stora familjeprogram – att göra reklam för programmet, som sändes direkt efter melodifestivalen.  

Omdömes­lösheten hos SVT är här påfallande.

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
HELG

159,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS