Opinion
Nyktert omdöme viktigt i trafiken
En av årets besvärligaste trafikhelger ligger nu bakom oss. Förutom att julhelgen brukar fördystras med dödsolyckor med anledning av ett hårt trafiktryck strax före och strax efter julafton, drabbades årets helgtrafik dessutom av svåra snöoväder med bilköer och haverier till följd.
Desto mer glädjande var Trafikverkets presentation av statistiken över antalet omkomna i trafiken häromdagen. När siffrorna för 2010 är sammanräknade konstaterar man att antalet trafikdöda, 290 personer, nu är nere på rekordlåg nivå. Det kan inte ses som något annat än en stor framgång för det projekt som Vägverket lanserade år 1995 under namnet Nollvisionen. Detta begrepp innebär att trafiksäkerhetsarbetet ska ha som mål att inga ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.
Nollvisionen har häcklats många gånger, inte minst för sin närmast utopiska föreställning om noll döda i trafiken. Men ser man över en längre tidsperiod så har antalet döda i vägtrafiken stadigt minskat sedan 2001 (med ett litet undantag för 2007) samtidigt som trafiken har ökat med 15 procent under samma tidsperiod.
Det finns flera intressanta aspekter på den statistik som Trafikverket nu presenterat. Den viktigaste orsaken till minskningen av antalet trafikdöda tycks vara att hastigheterna har sjunkit på vägarna. Att dödstalen följer hastigheterna är ingen ny slutsats, men däremot ständigt lika viktig att påpeka. Många bilförare retar sig på hastighetskameror och trafikpoliser och tycker att polisen ska ägna sig att jaga "riktiga bovar" i stället. Med tanke på de många dödsolyckor och det livslånga lidande som hastighetsolyckorna orsakat genom åren, tycks dock bovarna på våra vägar vara precis rätt målgrupp att övervaka. Som jämförelse kan exempelvis nämnas att offren för våld med dödlig utgång är ungefär 100 per år.
En annan viktig faktor är alkoholen. En fjärdedel, 25 procent, av de omkomna personbilsförarna var alkohol- eller drogpåverkade. I Sverige hålls två begravningar i veckan året runt på grund av alkohol i trafiken. Enligt Motormännens helnykterhetsförbund framförs 500 bilar i timmen av rattfyllerister – dygnet runt, året runt. Med större tillgänglighet av alkohol och ett ökande missbruk finns det risk att andelen alkoholrelaterade trafikolyckor ökar. Att eliminera fyllekörning bör därför vara en viktig del i nollvisionen, och där kan alkolås i sina olika former vara en väg framåt.
Med nollvisionen har myndigheterna tagit det största ansvaret för trafiksäkerheten. Man menar att trafikanter oundvikligen gör misstag och att vägtransportsystemet därför måste utformas så att inte dessa misstag ska "bestraffas" med döden.
I en mening är det riktigt. Något annat än en nollvision från myndigheternas sida vore cyniskt.
Men den enskilda trafikantens ansvar går ändå inte att bortse från. Varken fort- eller fyllekörning kan betecknas som misstag utan är i de flesta fall ett medvetet val. Mot sådana trafikanter är det svårt att skydda sig, även med de mest genomtänkta trafiksäkerhetsåtgärder. Ett i bokstavlig mening nyktert omdöme och ett personligt ansvarstagande för vår nästa och oss själva, är de bästa medpassagerare vi kan ha nästa gång vi ger oss ut på vägarna.
Maria Andersson
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP