En elev berättar i rapporten om hur hon utsattes för antisemitism i högstadiet.
”... jag hade typ ett litet gäng i klassen som heilade och drog judeskämt. Och de kom alla från olika bakgrunder, så det var verkligen av alla slag som höll på”, säger hon.
Rapporten ”Skolgårdsrasism, konspirationsteorier och utanförskap” har tagits fram i samarbete mellan kommunen och Judiska församlingen i Malmö.
– Rapporten bekräftade mycket av det vi redan anade. Men jag tror att omfattningen av problemet, hur utbredd antisemitismen faktiskt är, den överraskade mig, säger kommunens ordförande i grundskolenämnden, Sara Wettergren (L), till SVT Nyheter.
Rapportförfattare är Mirjam Katzin, forskare i juridik och Malmös samordnare mot antisemitism. För att skaffa sig en uppfattning av antisemitismen i stadens skolor, och se hur den judiska identiteten kan stärkas, intervjuade hon 26 anställda inom skolan och 14 judiska barn och unga.
Dessutom svarade 652 personer som arbetar i grundskolan och 150 personer som arbetar på gymnasiet på en omfattande enkät.
Något som undersökningen visade är att de antisemitiska uttrycken i Malmös skolor inte generellt har religiös grund.
”Snarare tycks det vara de politiska frågorna om Israel/Palestina-konflikten, de geopolitiska relationerna i Mellanöstern och i vissa fall en panarabisk nationalism som identifieras som centrala teman av skolpersonalen”, står det i rapporten.
Konspirationsteorier med antisemitisk grund är också utbredda. Men i synnerhet Mellanösternkonfikten gör att de judiska barnen känner sig trängda.
”Under hela min grundskola så fick jag alltid ta diskussioner om Israelfrågan och det är ju sjukt egentligen, att vi som svenska judar ska vara ansvariga för att reda ut den frågan. I alla diskussioner var alla emot mig, för att de tänkte att jag var jude och därför stöttar Israel, utan att jag själv fick bestämma vad jag tyckte”, säger en ungdom.
”Många kan ju, när man pratar med dem och diskuterar och så, [gå att nå]. Men somliga sitter det djupt hos. Så en jude i Malmö är fienden. Alla judar är den stora fienden”, säger en person som arbetar inom skolan.
Rapportförfattaren föreslår att man i skolan utvecklar nya metoder, både för att arbeta med den israelisk-palestinska frågan och för att förstå och bemöta konspirationsteorier.