Nyheter
Sjöfarten en framtidsnäring
Sjöfarten en framtidsnäringSjöfarten är framtid! Den som så tvärsäkert uttalar sig om både svensk och internationell sjöfartsutveckling är ingen mindre än den före detta sjöfartsministern i förra (s) regeringen, Björn Rosengren. Nu är han styrelseledamot i Transatlantic, rederiaktiebolaget med huvudkontor i Skärhamn på Tjörn.– Det är spännande att se hur verkligheten fungerar, säger han till Näringsliv. Han berättar att han blev värvad av den legendariske företagarprofilen på ön, Folke Patrikssson, som är styrelseordförande och stor aktieägare i Transatlantic. Rosengren själv har inga aktier i bolaget.
Transatlantics flotta är förutom inchartrade fartyg 36 fartyg som arbetar inom bolagets olika affärsområden. Offshore och isbrytning är ett. Industriell sjöfart med Europa- och atlanttrafik är de största.
– Jag tycker att det är roligt att få vara med och arbeta i ett så starkt och bra bolag, säger före detta ministern.
Sjöfarten är inte det enda företagarintresset för Björn Rosengren efter statsrådstiden, men det verkar vara ett av de områden som ligger honom varmt om hjärtat.
– Redan som minister träffade jag Folke Patriksson, som då var ordförande i redarföreningen, berättar Björn Rosengren. Han menar också, med viss stolthet i rösten, att det mötet inspirerade till en ny svensk sjöfartspolitik, som innebar att den så kallade utflaggningen av svenska fartyg kunde stoppas och vändas.
– Nu finns det risk för att utflaggningen kommer igång igen, varnar Rosengren. Alla länder utom Sverige har infört ett nytt beskattningssystem för sjöfarten, tonnageskatt, som innebär att kostnaderna för svensk sjöfart inte blir konkurrensrättvisa.
– Regeringen har lovat att införa den nya tonnageskatten, men inget har hänt ännu. Det innebär stora problem för den svenska rederibranschen, säger Rosengren.
Frågan fanns på bordet redan under (s)-regeringens tid, men har blivit liggande. Så Rosengren kan inte entydigt skylla på nuvarande sjöfartsministern, Åsa Torstensson.
– Det verkar som om den nuvarande finansministern vill veta mer om effekterna och därmed hindrar ett snabbt beslut. Det hämmar svensk sjöfart, säger Rosengren.
Björn Rosengren ser i övrigt mycket positivt på den svenska sjöfartsnäringen.
– Vi är duktiga på sjöfart, vi har hög kvalitet på båtar och materiel, vi har gjort stora investeringar och vi har en bra utbildning, menar han.
– Svenska sjöbefäl är mycket eftertraktade runt om i världen, bland annat för att vi har en bra befälsutbildning, säger Rosengren och menar att vi till och med borde utbilda fler.
Trots hoten med tonnageskatten, menar Transatlantics styrelseledamot Rosengren att sjöfarten är en framtidsnäring. Han argumenterar naturligtvis med miljöskälen, men även med de låga kostnaderna för sjöfrakt.
– Det handlar om stora lass som ger lågt pris per fraktat ton. Vare sig lastbil eller järnväg kan konkurrera.
Björn Rosengrens engagemang i Transatlantic har lett till att han också finns med i en liten grupp av rådgivare för Tjörn som han ska träffa efter sommaren.
– Jag ställer gärna upp, säger han till Näringsliv, och stryker under att det är helt gratis.
Siewert Öholm
siewert.öholm@varldenidag.se
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP