Saliga är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet, för de ska bli mättade.
Matteusevangeliet 5:6

Världen idag

Lekia plockar bort sexualiserade dockor

Förra veckan rapporterade Världen idag om sexualiseringen av de så kallade LOL Surprise-dockorna. Efter att tidningen uppmärksammat butikskedjan Lekia på de videor som lagts ut av föräldrar, väljer företaget nu att plocka bort den aktuella produkten från sitt sortiment och inleda en diskussion med sin leverantör.

Nyheter · Publicerad 13:00, 3 sep 2020

I torsdagens tidning berättade Världen idag hur ”överraskningar” i form av utmanande underkläder, handbojor och tatueringar framträder när LOL Surprise-dockor doppas i kallt vatten. Föräldrar i Sverige, USA och Australien har lagt ut videoklipp om detta på sociala medier. 

I en video på Kidspot visar Hilary Williams, USA, hur utmanande underkläder och en tatuering, i form av djävulssvans och vingar, visar sig när hon doppar sina barns dockor i vatten.

Dockorna är populära att samla på och är förpackade i bollar som öppnas i lager efter lager. 

Efter att Världen idag kontaktat butikskedjan Lekia angående dockorna har företaget vidtagit åtgärder. 

”Stort tack för att du uppmärksammat oss på videon. [...] Då det inte är vi som äger eller tagit fram LOL har vi inlett en diskussion med vår leverantör. Utöver det har vi identifierat en produkt, som nu också plockas bort från sortimentet”, svarar Lekia i ett mejl.

Åhléns uppger för Världen idag att de erbjuder sina kunder att returnera dockorna, men att de ändå väljer att fortsätta sälja dem tills vidare. 

”Vi tar kritiken kring LOL Surprise-dockor på högsta allvar och följer utvecklingen. Vi har kontakt med leverantören som i sin tur försäkrat oss att de agerat och framgent inte kommer ha de omdiskuterade dockorna kvar i sitt sortiment. Vi erbjuder i nuläget våra kunder att returnera tidigare inköpta dockor om så önskas. Med dessa åtgärder vidtagna har vi tills vidare valt att fortsätta sälja LOL Surprise-dockor på Åhléns”, svarar PR- och kommunikationschefen Weronica Nilsson i ett mejl.

Världen idag har även varit i kontakt med e-handelsbutiken Jollyroom, som uppger att de redan plockat bort dockorna.

”Vi uppmärksammade den här problematiken för några veckor sedan redan då det dök upp i media i Australien och Storbritannien. Vi tar starkt avstånd ifrån hur dessa dockor är utformade och valde direkt att plocka bort berörda artiklar från vår webbutik”, svarar Jollyrooms marknadschef Frida Ekholm.  

[Vi] har identifierat en produkt, som nu också plockas bort från sortimentet.

Nuri Kino coronasjuk – manar till ansvar

Coronapandemin. Journalisten och författaren Nuri Kino är hemma igen efter att ha vårdats på sjukhus för covid-19.... onsdag 25/11 10:00

Vi får inte glömma bort att vi är fria i Kristus!

Arbetslivskrönika Inom ICCC, den Internationella kristna handels­kammaren, ser vi det som ett nyckeluppdrag från Gud... onsdag 25/11 00:00

Jag vågar inte möta sorgen efter pappas död, vad ska jag göra?

Familjefrågan Hej Karin! Jag är rädd för att känna. Jag har inte vågat sörja min pappa, som hastigt gick bort för...

När ryktet är bättre än vi förtjänar – brevet till Sardes

De sju församlingarna i Uppenbarelseboken (del 6/8). ”Du har namn om dig att du lever, men du är död” (Upp 3:1). Detta måste vara några av Nya...