Saliga är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet, för de ska bli mättade.
Matteusevangeliet 5:6

Världen idag

Italiens kristna sprider Bibelns hopp i krisen

Italienska kristna hittar nu nya möjligheter till vittnande och evangelisation, berättar svensk-italienaren Johan Söderkvist. Det handlar både om nya samtalsforum som uppstått under virusepidemin och om att situationen ger en naturlig ingång till samtal om tro.

Nyheter · Publicerad 10:00, 24 mar 2020

Förutom kontakten med de andra i hemförsamlingen, den evangeliska brödraförsamlingen i Florens, har Johan Söderkvist även kontakt med kristna runt om i Italien på grund av sitt arbete som ledare för landets evangeliska studentorganisation, Gruppi Biblici Universitari (GBU). 

Han berättar att många församlingar nu försöker mötas på internet. Hans egen församling spelar in undervisning som ljud eller video och skickar ut, och har nu också testat söndagsskola via videokonferens. Med en del äldre, som inte använder internet, har de i stället telefonkontakt. 

Samtidigt beskriver han hur kristna i Italien hittat nya situationer där de delar med sig av evangeliet.

– Ett par stycken har berättat hur de har utnyttjat läget till att prata med folk, även från sina balkonger. Det blir en möjlighet till andliga samtal som inte öppnar sig normalt när man har så bråttom med allt, förklarar Söderkvist. 

De kristna studenterna har tagit initiativ till bönemöten och bibelstudier på nätet, och har enligt Söderkvist också funnit en naturlig ingång till att vittna om sin tro, genom att berätta om varför de har hopp och trygghet trots det som händer. 

– De har berättat att det har öppnat sig för att berätta mer om Jesus och tro, så det är väldigt positivt, säger han.  

Där Söderkvist bor, i bergssamhället Galliano med cirka tusen invånare, har det uppstått nya tillfällen till samtal på parkeringen utanför byns enda mataffär, eftersom man kan få vänta i en hel timme innan man släpps in.

– Vi pratar med varandra på tre–fyra meters avstånd. Jag brukar skoja och säga att det är som på en svensk badstrand där alla sätter sig en bit ifrån varandra, säger han.

Både Johan Söderkvist och hans fru kan jobba hemifrån, och vara med sina barn som är i 8–10-årsåldern. Han beskriver den anspänning som han känner, med tanke på risken att familjen skulle splittras ifall någon av dem skulle hamna på sjukhus.

Samtidigt ser han hur situationen har blivit ett naturligt tillfälle till att sätta sig och samtala, be och läsa Bibeln med barnen, och att ta fasta på Guds löften.

– Vi lever ju normalt inte så mycket i de löftena, om vi ska vara ärliga. Vi tror att vi kan klara allt själva även om vi inte predikar det.

Du har hållit fast vid mitt ord – brevet till Filadelfia

Det finns många församlingar som kallar sig själva Filadelfia; detta är fullt förståeligt. Både... tisdag 1/12 00:00

Adventshögtiden firades in digitalt

Svenska kyrkan. Årets adventsfirande i Svenska kyrkan hölls i mångt och mycket på nätet. Digitala gudstjänster... måndag 30/11 15:55

Älska mig mer än de andra

Böneskolan Strax innan Jesus lämnade lärjungarna för sin kommande himmelsfärd möter han dem vid Tiberiassjön.... tisdag 1/12 00:00

Förslag: Ersätt skolornas kösystem med lottning

Friskolor. För att komma till rätta med segregationen föreslår en utredning att kösystem till populära... måndag 30/11 13:45

Hur påverkas Europa och Israel av amerikanska presidentvalet?

Israelkommentar Trots juridiska efterspel och pågående rättstvister kring röstningsförfarande i det amerikanska...

Du har hållit fast vid mitt ord – brevet till Filadelfia

Det finns många församlingar som kallar sig själva Filadelfia; detta är fullt förståeligt. Både...