I morgon träffar jag Mattias Gardell för en intervju. Artikeln om honom och om initiativtagarna till Ship to Gaza har annars skapat stor uppmärksamhet på Världen idags hemsida. Här följer de 38 kommentarer som kommit in hittills.
Johan Andersson - Bra skrivet! |2010-06-07 19:24:33
Bra djuplodande och hederlig artikel.
Om bara aftonbladet, Expressen och de andra kunde lära sig utav er!
Billy Schultz-Eklund - Undran |2010-06-07 14:11:48
Hur kan en kristen skola som baptisternas Sjöviks folkhögskola anordna konferens på temat Palestina - Israel där Mattias Gardell och andra aktivister från Ship to Gaza medverkar?
Detta var fallet i helgen 4-6/6.
Vilka värderingar har skolledningen som varje år anordnar denna konferens?
BSE
Karin Ström - Vad är humanism? |2010-06-07 11:47:36
Till" Leo Leo"; är det humanism att insinuera att troende inte tänker och/eller reflekterar?!
Jerry - Presskurage |2010-06-07 09:59:31
Mattias Gardells samröre med terroristorganisationen Hamas, hjälper Irans proxy krig mot Israel.
"Fredsaktivisterna " har visat sina äkta avsikter i egna videoupptagningar från båten, dessa visas inte i svensk media!
Sen beskyller Gardell de Israeliska militärerna för att vara mördare. Han var inte ens ombord på båten då skottlossningen ägde rum. Hans anklagelser är förtal och inget annat än hörsägen.
Ni har presskurage till skillnad från andra medier som vill bara öka sina upplagor. De sysslar med beklaglig åsiktsjournalistik.
Sanninge n säljer inte...
Ola Nilsson - Varför inte opartisk utredning? |2010-06-06 23:31:01
Hur förklarar Världen idag bort att Israel inte går med på en internationell utredning av vad som egentligen hände? Det finns uppenbarligen helt olika versioner av såväl händelseförloppet, och vilka som deltog som av rättsläget. Alltså borde det väl ligga i allas intresse med en bred internationell utredning. Jag såg att Nya Zeelands premiärminister var föreslagen att leda utredningen. Han kan väl knappast beskyllas för att vara islamist eller antisemit? Ändå vill inte Israel gå med på någon utredning. Det ligger onekligen nära till hands att tro att de har något att dölja. Annars är deras beteende obegripligt och skadligt för Israels sak.
Som så mycket annat som regeringen Netanyahu, måste man nog tyvärr tillägga. Med en sådan regering är det inte lätt att vara vän till Israel.
Tomas Kylén - ang resan till gaza |2010-06-06 22:12:51
ja vem vet va som smyger sig ombord på båtar nu för tiden diit ner tex til gaza men en sak är säker folket där lider o behöver hjälp om mskor där nere lidande må mat komma o liv o arbete någon gång .. de är guds avbild dem med men tyvärr som alltid så finns det folk som ska tycka o skriva utan varit med eller där denna propaganda mskor lider de ska vi hjälpa inget annat de som bor där i sk bostäder tält mm fruktansvärt .ja har själv kört hjälpsändningar te krig o elände jag vet har sett nöd på nära hålll folk som dör av svält
Leo Leo - Vilken smörja! |2010-06-06 19:14:40
Hela artikeln stinker kraftigt av "guilt by association",
inhumanism mot andra och riktigt dålig "journalistiskt arbete. Om man använder motsvarande "metod" kan vem som helst beläggas för att stödja eller vara förespråkare för precis vad som helst..
Är det inte belagt "i skrifterna" att kristna kommer att få brinna i helvetet om man bluffar och fuskar på detta vis?
Det är ståndpunkter, argument och förhållningssätt som artikelförfattaren uppvisar som fick mig att bli humanist för ett antal decennier sedan och som får många andra tänkande och reflekterande människor att fly religions fundamentalisterna av olika schatteringar för alltid.
Karin Ström - Gud välsigne er! |2010-06-06 17:30:20
Tack Världen i dag för en mycket bra och informativ artikel! Som Jan O skrev i sitt inlägg; orkar inte lyssna på all ensidig och Israelfientlig sk rapportering från olika media, ministrar och "sakkunniga". Jag vill uppmana alla att läsa Bibeln = Guds ord, innan ni uttalar er! De som ger sig på Israel kan inte vinna, eftersom de krigar mot Gud! Israel är Guds utvalda folk!
Jan O - Tack för artikeln! |2010-06-06 13:29:39
Tack för en mycket bra artikel! Tack också för den balanserade bevakningen i övrigt under veckan. Man orkar knappt lyssna på den helt ensidiga rapporteringen som skett i de flesta media.
Dan Johansson - Carl Bildt |2010-06-06 12:05:16
Första dagen gjorde många svenska politiker uttalanden som ingen av dom hade belägg för eller kunde var informerad om. Måna Sahlin, Lars Oly tog ord i sin mun som dom absolut inte hade belägg för. Carl Bildt som är Sveriges UD uttalade sig också med skarpa ord och fördömde Israel utan att veta händelserna, orsak, etc. Han med andra ord dömer Israel utan att en utredning har gjorts. Om vår lag är att vi inte kan döma någon utan att en domstol har gjort sitt. Vem är Carl Bildt att ställa sig över lag och ordning?
Jag anser att han har förverkat sin rätt som utrikesminister och borde avgå eller avsättas.
Clas Lund - Svar till Henric |2010-06-06 10:37:36
Ja Henric, det kan mycket väl vara intressant att veta vad Mattias Gardell har för dolda avsikter och åsikter, vilket mycket väl kan prägla det sätt han "rapporterar" från händelsen. Man kan ju också undra vilka dolda agendor som finns hos gruppen som åkte dit. Jag tror inte att det enbart rörde sig om "hjälpsändning". Vi är så oerhört naiva i det här landet.
GUNNEVI - BRA ARTIKEL |2010-06-06 10:08:55
TACK för informationen om Mattias Gardell !
DÅ förstår vi ännu bättre syftet med "biståndsskeppen" till Gaza !
Benjamin |2010-06-05 23:02:57
Mycket bra artikel, gud välsinge er!
Henric - Världen idag manipulerar |2010-06-05 21:45:50
Det är tragiskt att se att Världen idag genom denna artikel försöker distrahera sina läsare. Iställlet för att behandla det stora problemet, att staten Israel bryter mot mänskliga rättigheter och internationella konventioner, så försöker man misstänkliggöra en av dem i projektet. Är det ens viktigt i sammanhanget om Mattias Gardell är asatroende? Skulle det vara ett bevis för att han talar osant när han talar om att israeliska soldater sköt folk på nära håll? Skärpning! Världen idag skall naturligtvis få tala om sin tro att Gud vill något särskilt med staten Israel. Men det är pinsamt för oss kristna om ett av landets kristna tidningar skämmer ut sig genom att ha så svårt att vara saklig, balanserad och sanningsenlig!
Eva - Fakta utan hysterik |2010-06-05 21:26:24
Typiskt för Aftonbladet, TV och annan media är att de har alltid som 1:a sides nyhet när Israel anklagas för ngt, utan att berätta om bakomliggande orsaker till händelsen. I lunchekot i fredags fick vi reda på, att när den 3:e (antagligen) israeliske militären firades ner till skeppet möttes han av en "pöbelhop", som med metallpåkar, knivar hade slagit ner de första soldaterna, stulit deras vapen och hotade nu denne israel som var officer. Han fick då order att skjuta och sköt sex personer-men detta var absolut inte ngt de planerat! Gardell och Mankell fiskar i grumligt vatten....
Bengt Winroth - www.dickhaas.com |2010-06-05 20:56:45
Ni som "vet allt", zooma in på www.dickhaas.com så får ni lite "mer kött på era - som det synes mig - torra skelett"!
Sven Andersson - Objektiv! |2010-06-05 20:55:18
Det är inte lätt att vara objektiv. Vi inbillar oss att vi i vår upplysta tid får veta allt i text och bild - men nej!
Aldrig har informationen varit så vinklad som i dag. Alla tycks skriva från ett "vänster-perspektiv" eller ett
"högerperspektiv" ; och ingen är intresserad av den rena sanningen. Man tycks endast sträva efter en politisk påäng. Om jag vore jude i Israel, så
tror jag , att jag skulle förstå att man vill kontrollera inflödet av varor till Gaza-området - åtminstone så länge deras raketbeskjutningar dödar vårt
folk. Jag skulle också ha svårt att uppskatta provoserande sjötransporter till våra fiender, som lovat att utplåna oss.
HUR SKULLE DU SJÄLV REAGERA?
k.m. i FK
Ola Nilsson |2010-06-05 17:11:26
När har Världen idag granskat de svenskar som stöder fanatiska bosättare på Västbanken? Det var inte så många år sedan en av dessa gick in i en moské och sköt ihjäl ett stort antal människor under bön. Denne galning hyllas idag som en martyr bland judiska bosättare på Västbanken. Jag har aldrig sett en rad i Världen idag om det eller om det faktum att vissa högerkristna grupper i Sverige stöder dessa bosättningar. (Ett annat namn på bosättningar är etnisk rensning)
Karin Johnsson - Kristna palestinier |2010-06-05 16:42:44
Vill bara upplysa om att det finns en hel kristna Palestinier i Gaza. De lider nästan värre än de muslimska och mördas även de. Svenska kyrkan har satsat miljoner och försökt hjälpa kristna palestinier, bomber faller på de kristna också.
Detta är en konflikt mellan Israel och Palestina. Inte enbart en ren konflikt mellan Judar och Muslimer. Om man ser det som en nationskonflikt så slipper man den infekterade och onödiga debatten om antisemitism eller islamism.
Axel |2010-06-05 13:49:13
"Han är själv asatroende och han har medverkat på ett hemligt möte med satanistsekten Dragon rouge."
Jag är medlem i Dragon Rouge och gruppen ifråga är knappas en "satanistsekt". Vi har medlemmar vilka är ateister,hedningar, buddhister, kristna (oh ja) och satanister.
Då mötet har nämnts och beskrivits på orderns hemsida http://www.dragonrouge.net/swe dish/aktuellt.htm blir att kalla mötet ifråga för ett hemligt sådant visar bara på hur dålig research som Världen Idag har gjort och att det är ett försök till smutskastning mot Mattias Gardell.
Hela artikeln stinker av "guilt by association" och dåligt genomförd journalistik.
Lilith - Man undrar - |2010-06-05 10:06:17
- hur mycket pengar Världen Idag får från staten Israel för att ideligen sprida ohämmad och onyanserad propaganda.
Staffanw - Även en medial katastrof |2010-06-04 22:26:31
Bra och intressant artikel. Kritiken mot Israels övervåld och militära insats kvarstår - men den svartvita bild som medierna hittills levererat får alltfler fläckar. När ska medierna gå vidare och syna Hamas terrorvälde i Gaza - Gardells samröre med dessa extremister måste väl ändå vara intressant, Karin?
nedim - dags att vakna Sverige |2010-06-04 21:29:32
Mehmet Kaplan (mp) och hans kumpaner nhade en baktanke med hela resan.Att han vill visa solidaritet men då gäller det bara om det handlar om muslimer. I Egypten är det satt i system att röva bort ungar Koptiska(kristen minoritet) flickor för att sedan tvinga dem att gifta sig med muslimer och på så sett reducera den kristna populationen. I Irak mördas präster, man bränner ner kyrkor och torterar och förföljer dom kristna.Varför visar inte du och dina islamister solidaritet för dem.Sverige har blivit en fristad för islamisterna
Fredde - Oj oj |2010-06-04 20:47:26
Alltid lika spännande att läsa dessa artiklar.....Man kan ju inte göra annat än skratta och förundras åt denna djupgrävande journalistik. Man tittar, så att säga, bara på bokens omslag. Inga reflektioner innan sina uttalanden och påståenden.....egentligen ska man inte ge sådant här någon uppmärksamhet, varken positivt eller negativt, då har de lyckats med det de vill. Jag kunde ändå inte låta bli..
hempa - obehagligt |2010-06-04 20:22:51
Ja, inte dras man närmare den kristna världen när man läser sån här obehaglig propaganda. Det låter likadant som vilken extremistisk text som helst.
Det är väl tur att man får tro på vad man vill. Än så länge har iaf under mitt leverne inga asatroende eller djävulsdyrkare startat nåt krig. Det har dock kristna, judar, muslimer och hinduer gjort.
Sten Englund |2010-06-04 17:14:40
Antisemitkortet dras som vanligt upp när kritiken blir jobbig. Att ni inte skäms. Sarah |2010-06-04 13:47:24
Intressant, men jag håller med Karin: det fanns ju även judar med på skeppet!
L8 - Skämmes! |2010-06-04 13:33:02
http://www.dragonrouge.net/swe dish/aktuellt.htm
Hur och på vilket sätt är detta svartkonst och satanism? Är det möjligtvis satanism eftersom det inte är kristendom?
Det är en så urbota korkad artikel att det riktigt svider i hjärnan att läsa den
Leo - Bra, jättebra!! |2010-06-04 13:23:30
Snyggt jobbat av er på Världen Idag! Ni gör verkligen en helgjuten journalistinsats till skillnad från andra medier som sysslar med beklaglig åsiktsjournalistik.
Johannes |2010-06-04 12:08:33
Läs gärna på hemsidan dickhaas.com
En nyhetskorrespodant med en objektivare syn än Aftonbladet. En tidning som tycker det är nyhetsvärde när Gardell skriker "mördare", fast han själv inte sett nånting själv.
Johannes |2010-06-04 12:01:42
Karin: Hans samröre med terroristorganisationen Hamas. Sen så beskyller han de Israeliska militärerna för att vara mördare. Han var inte ens ombord på båten då skottlossningen ägde rum. Hans anklagelser är förtal och inget annat än hörsägen.
Mattias - Mystiska religionsvetare |2010-06-04 11:29:25
Ja, det är en skön samling religionsvetare vi har på våra universitet. Thomas Karlsson är grundare till Dragon Rouge och verksam som doktorand på Stockholms Universitet.
Denny - Vad? |2010-06-04 10:24:17
Att det finns kopplingar till terrororganisationer är intressant, och det bör förstås tas hänsyn till det i bedömningen. Vad asatron och djävulsdyrkan har med saken att göra är helt obegripligt! Vilka religiösa föreställningar personer har eller inte har känns inte viktigt, det finns tokar inom allla religiösa grupper. För en utomstående känns det som villfarelse som villfarelse, om man kallar sig kristen, asa-troende eller djävulsdyrkare.
Karin Johnsson - Vidsynt.... |2010-06-04 10:23:36
Vad vill ni bevisa? Är det en ond handling att skänka bistånd?
Mattias personliga tro och forskning har väl väldigt lite med hans humanitära handling att göra.
Jag tycker det är stort av de kristna präster, teologer, asatroende, muslimer som väljer att stödja Ship to Gaza utan hänsyn sin egen religion. Vad gäller Gardells föreläsning för Dragon Rouge så vet jag att även kristna präster bjudits in till föreläsningar för liknande grupper och jag tror inte ni kan dra så mycket växlar på det....
Johannes, utveckla gärna vad du menar med att Gardells "sanna motiv" visats sig.
Göran Persson - Lysande artikel! |2010-06-04 10:13:16
Den här artikeln innehåller det som övriga svenska media borde ha genomskådat för länge sen!
Tack för denna informativa artikel och all heder åt Världen Idag!
Tobbe - Tack! |2010-06-04 09:33:20
Skönt att någon tidning i Sverige belyser Ship to GAza och dess anhängares motiv från en annan sida än det som övriga tidningar skriver..... viktigt att vara objektiv! Thomas Andersson - En annan färd till Gaza |2010-06-04 08:46:36
Det var inga goda avsikter med denna färd och den bygger inte på någon kallelse från en god ängel. Annorlunda var det med Filippos som kom från Jerusalem.
Johannes - Bra artikel |2010-06-04 08:09:50
Tack för en jättebra artikel som visar Mattias Gardells sanna motiv med Ship to Gaza.
Snälla, kan ni göra så man kan dela den på facebook, så jag kan dela
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP