Nyheter

Homosexuella måste inte marknadsföras

Måste reklam vara representativ och inbegripa människor med olika sexuell läggning och etnisk härkomst? Det var frågan när marknadsetiska rådet fattade beslut om en anmälan av Vällingby centrums annonser. I Vällingby marknadsförde man om tillökningen av butiker i centrum genom att använda nio vita, heterosexuella par i sin annonsering. Marknadsföringen anmäldes till MER, marknadsetiska rådet, eftersom anmälaren ansåg att reklamen var stereotyp och missvisande bland annat ur ett sexuellt och etniskt perspektiv, det skriver Dagens Media. MER har nu friat Vällingby Centrums annonser med motiveringen att marknadsföring inte måste vara representativt för hur samhället ser ut.

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS