Media

Henrik Jönsson om nya medie­plattformen: ”Vi vill ge motbilder till SVT”

Med uppstarten av 100% vill Henrik Jönsson och Marie Söderqvist utgöra motkraft mot den ensidighet de upplever präglar svenska medier och i synnerhet public service.

De starka reaktionerna på det nystartade medieprojektet ”100 procent” är ett tecken på hur illa ställt det är med mångfalden på svensk mediemarknad. Det menar plattformens chefredaktör Henrik Jönsson och dess vd Marie Söderqvist i en intervju med Världen idag.

– Ordet opinionsbildning är för snävt för att beskriva vad vi gör, säger Henrik Jönsson.

Publicerad Senast uppdaterad

Den som går in på sajten för ”100 procent” möts bland annat av inslag om skatteslöseri, animerad politisk satir om Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin och en analys om rekordlåga dödstal av extremväder. Medieprojektet, med youtubern och debattören Henrik Jönsson i spetsen, har knutit till sig profiler som Jan Emanuel, Anna Björklund, Per Gudmundsson, Thomas Idergard och Viktor Klemming.

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS