Media
Henrik Jönsson om nya medieplattformen: ”Vi vill ge motbilder till SVT”
Med uppstarten av 100% vill Henrik Jönsson och Marie Söderqvist utgöra motkraft mot den ensidighet de upplever präglar svenska medier och i synnerhet public service.
Claudio Bresciani/TT
De starka reaktionerna på det nystartade medieprojektet ”100 procent” är ett tecken på hur illa ställt det är med mångfalden på svensk mediemarknad. Det menar plattformens chefredaktör Henrik Jönsson och dess vd Marie Söderqvist i en intervju med Världen idag.
– Ordet opinionsbildning är för snävt för att beskriva vad vi gör, säger Henrik Jönsson.
Den som går in på sajten för ”100 procent” möts bland annat av inslag om skatteslöseri, animerad
politisk satir om Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin och en
analys om rekordlåga dödstal av extremväder. Medieprojektet, med youtubern och
debattören Henrik Jönsson i spetsen, har knutit till sig profiler som Jan Emanuel, Anna Björklund, Per Gudmundsson, Thomas Idergard och Viktor Klemming.
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP