Men var nu starka och låt inte modet falla, för ert arbete ska få sin lön.
2 Krönikeboken 15:7

Världen idag

Gotlands israeliska elvägsteknik ska testas i Tel Aviv

Den israeliska teknik som redan finns i världens första trådlösa elväg för bussar och tunga lastbilar på Gotland ska nu också prövas i Tel Aviv. Redan om ett par månader kan reguljär busstrafik, som använder tekniken, vara igång.

Nyheter · Publicerad 14:00, 30 sep 2020

Världen idag rapporterade i maj 2019 om att svenska Trafikverket hade gett grönt ljus för en teststräcka av elväg mellan Visby och Visby flygplats på Gotland, med trådlös laddteknik från det israeliska företaget Elect Reon.

Projektet, som går under namnet Smart Road Gotland, tillkännagav sedan i mars i år i ett pressmeddelande att de med gott resultat lyckats genomföra ett test med ”världens första lastbilsoperation på en allmän trådlös elväg”, och det dessutom i vinterväglag med både regn och snö. 

Sedan dess har även ett projekt för att skapa en busslinje med samma teknik påbörjats i den tyska staden Karlsruhe och nu har alltså turen kommit till företagets hemland, där en busslinje ska inrättas i storstaden Tel Aviv.

Enligt Times of Israel handlar det om en tvåkilometerssträcka mellan järnvägsstationen vid Tel Avivs universitet och Klatzkinterminalen i Ramat Aviv, med en trådlös laddningssträcka på 600 meter, att jämföra med en laddsträcka på 1,6 kilometer utanför Visby.

I Tel Aviv kan det dock, om pilotprojektet slår väl ut, senare bli fler sträckor.

– Att förlita sig på direktladdning av fordon från själva vägen kommer att ta bort behovet av att etablera laddstationer eller till att bli operativt bundna till terminaler, säger den israeliska kommunpolitikern Meital Lehavi, enligt amerikanska CNN

I Sverige är projektet på Gotland bara ett tillfälligt test, men samtidigt ett av fyra projekt vars tekniker tävlar om att bli den som väljs för att bygga en mycket större pilotanläggning för elväg.

Enligt en artikel i Svenska Dagbladet har Trafikverket nämligen fått i uppdrag av regeringen att bygga en närmare tre mil lång pilotsträcka, antingen mellan Norvik hamn/Nynäshamn och Årsta/Stockholm, eller mellan Örebro och Hallsberg. 

Av de fyra tekniker som tävlar om att bli den som används i det svenska pilotprojektet är israeliska Elect Reons den enda som är trådlös. Den israeliska tekniken bygger på induktion, med kopparspolar som placeras under asfalten i körfältslinjen och strömottagare som placeras på fordonets underrede. Enligt Smartroad Gotland kan kopparspolar installeras under asfalten på en befintlig vägsträcka så snabbt som under en enda natt.

Epoken Trump över – vad innebär det?

Ledare När Vita huset i dag byter ledning på kommandobryggan är det en naturlig dag för utvärdering av en... onsdag 20/1 00:00

Trekejsarslag när tyska CDU ska välja en ny ledare i helgen

Nyhetskommentar Länge har det setts som Europas mäktigaste politiska parti. På lördag väljer Tysklands...