Rättfärdighetens frukt ska vara frid, och rättfärdighetens verk vara ro och trygghet för evigt.
Jesaja 32:17

Världen idag

”Bönestrategi från Uganda kan förvandla Sverige”

Bön kan förändra den mest nedgångna nation till ett upprättat land. Det har den ugandiske pastorn John Mulinde fått erfara. – [Sveriges kristna] behöver en påverkan från Guds ord snarare än från världslig vishet, säger han.

Nyheter · Publicerad 08:30, 2 nov 2018

John Mulinde var nio år när diktatorn Idi Amin tog över Uganda.

– I början gladde sig människor, och trodde att Idi Amin skulle innebära en positiv förändring för landet, men det hela fick en annan vändning, säger han när Världen idag träffar honom i samband med ett Sverigebesök.

Mulinde berättar att situationen i landet snart blev värre snarare än bättre. Det började med att den judiska befolkningen i landet förföljdes och därefter var det de evangeliskt kristnas tur, säger han.

– Människor ”försvann”, hotades och dödades. Jag kommer själv ihåg hur tre av mina lärare försvann och aldrig sågs igen.

Även om den evangelikala kyrkan under den här tiden var förbjuden började de evangeliskt kristna att be, enligt Mulinde.

– Bönerna bads ute i djungeln, där man inte blev upptäckt.

På 80-talet, då Idi Amin störtats, fortsatte bönerna i hemmen och i kyrkor. Dödandet och och våldet var fortfarande utbrett, så de kristna bad om förändring i sitt land. Ett annat böneämne var den aidsepidemi som brutit ut i landet.

– FN bedömde att Uganda var värst drabbat av aids i hela världen. Vi förstod att vi verkligen behövde söka Gud, säger John Mulinde.

Efter att ha bett och sökt Gud upplevde John och andra kristna ledare att Gud manade dem till att starta en bönerörelse. I början av 90-talet tog därmed arbetet med så kallade bönealtare form.

John Mulinde berättar att idén med bönealtare handlar om olika lager. Det första ”lagret” gäller den personliga bönen.

– Varje person behöver söka Gud regelbundet. Och det handlar inte om att be Gud att få svar på olika önskningar, utan att söka honom för den han är.

Det andra ”lagret” gäller familjen.

– En gång i veckan behöver man samla familjen för att söka Guds närvaro, säger Mulinde.

Det tredje lagret gäller arbetet. Oavsett vad man har för arbetsplats kan man – på något sätt – söka Gud där, menar han.

– Det finns inte en plats i Uganda där det inte förekommer bön i dag. Det finns till och med kristna bönehörn på muslimska arbetsplatser, säger han. 

Det fjärde lagret är kyrkan och det femte, sista, lagret är samhället.

– Vi behöver be tillsammans – olika kyrkor – för att söka våra städers och länders bästa, säger John Mulinde.

Under åren av bön har ugandierna fått se sitt land förvandlas. Säkerheten i landet har ökat, den ekonomiska tillväxten har tagit fart och hotet om en förödande aidsepidemi har avvärjts. John Mulinde är övertygad om att det är bönerna som haft inverkan.

– Gud har gett oss profetiska ord som vi sedan har fått se uppfyllas, säger han.

Tror du att strategin med bönealtare skulle fungera i Sverige?

– Ja. För en tid sedan upplevde jag att Gud sa att jag skulle åka till Taiwan för att starta en bönerörelse där. De kristna ledarna där sa ”Vi är för upptagna, vi har så många andra projekt”, men efter ett tag öppnade Gud dem, säger John Mulinde.

Inom fem år fick han höra fantastiska vittnesbörd från Taiwan.

– Om det är möjligt i Taiwan kan det ske i Europa också.

Har du något budskap till Sverige?

– Vi känner en väldig passion för Europa i Uganda. Ingen annan har spridit evangeliet i samma utsträckning som Europa. Vi ber mycket för er eftersom vi känner att vi vill ge tillbaka, säger John Mulinde.

Han är övertygad om att det kommer bli en rörelse av helige Ande i Europa innan tidens slut kommer.

– Vi vill stå i gapet, be och tro. Jag tror att Gud kommer välsigna européerna för vad deras förfäder gjorde.

Men John Mulinde har också ett skarpare ord till europeiska länder som Sverige.

– Europa har haft en lång förbannelse av att omfamna humanism och liberalism. Här räcker det inte bara att ”vakna upp”. Det är mycket att lära, göra och ta till sig – saker och attityder som man inte ens visste att man behöver förändra.

Enligt John Mulinde är lösningen inte bara att be.

– Det behövs en kontinuerlig mental påverkan från Guds ord snarare än från världslig vishet. Vi behöver fokusera på: Hur återvänder jag till Guds sinne och börjar se saker på hans sätt? För Gud välsignar bara det som är i enlighet med hans karaktär.

Varje person behöver söka Gud regelbundet. Och det handlar inte om att be Gud att få svar på olika önskningar, utan att söka honom för den han är.

Ordkrig efter israeliska flygangrepp i Syrien

Missilangrepp Iran är redo att utplåna Israel, hävdar chefen för det iranska flygvapnet, sedan Israel angripit iranska mål i Syrien. – Vi slår till mot vem som än...

Det räcker inte med besvärjelser

Ledare Beklämmande röra Så här när dammet börjar lägga sig kan man fundera en del på förra veckans kaos i regeringsfrågan. Hur kunde S, MP, C och L ens komma på tanken att...