Varifrån skall min hjälp komma? Min hjälp kommer från Herren, som har gjort himmel och jord.
Psaltaren 121:1-2

Världen idag

Ett svärd som alla troende kan och ska använda sig av.

Ledarkrönika · Publicerad 00:00, 15 nov 2018

Jag har just avslutat en sex veckor lång predikoserie om Efesierbrevet på Livets ord, och lever fortfarande i fascinationen över hur mycket visdom, uppenbarelse och styrka detta speciella brev innehåller.

Skrivet under fångenskapen i Rom, förmodligen år 62, är det det enda av Paulus alla brev som inte innehåller någon specifik, lokal uppmaning eller tillrättavisning. Därför tror många att Efesierbrevet inte bara var avsett just och enbart för församlingen i Efesos, utan var tänkt att skickas runt till många församlingar i Mindre Asien för att stärka, uppmuntra och undervisa de troende. Och det har det ännu inte slutat att göra, nästan 2 000 år senare.

Som så många gånger ligger den verkliga skatten i åkern inte ovanför utan under marknivå. Det är först när vi gräver lite som vi hittar de verkliga guldklimparna.

Till exempel. När Paulus i Efesierbrevets sjätte kapitel skriver om att vi ska ta på oss hela Guds vapenrustning, och som en del av detta gripa ’Andens svärd, som är Guds ord’ (vers 17), är han noga med att markera vilken sorts svärd han vill likna gudsordet vid. På hans tid fanns det nämligen många olika svärd att välja mellan, som potentiell illustration.

Han skulle kunna ha valt att använda det grekiska ordet för barbarernas svärd – det nästan två meter långa, imponerande tvåhandssvärdet som visserligen var skräckinjagande att se, men väldigt svårt att använda i praktiken. För Paulus stämde inte detta överens med vad Guds ord var och hur det fungerade.

Inte heller använde han ordet för det grekiska svärd som vi i dag skulle kalla för ’florett’. Grekerna stred ofta med spjut och hade både ett längre, för att kasta, och ett kortare för närstrid. Det kunde sticka men inte hugga, och kunde därför bara användas på ett enda sätt. För Paulus fungerade inte heller detta som beskrivning av hur Guds ord fungerar. Det har ju inte bara ett enda användningsområde och uttryckssätt. Guds ord kan proklameras, profeteras, bes ut, sjungas, mediteras över – så många olika uttryck att jämförelsen med det grekiska svärdet skulle begränsa det.

Paulus undviker också ordet för den dolk som många på hans tid bar med sig som försvarsvapen, samma sorts vapen som Petrus förmodligen använde för att hugga av ett öra i Getsemane örtagård. Gudsordet är ju inte avsett enbart för försvar, utan även för attack av fiendens territorium.

Han använder inte heller det grekiska ordet för piraternas svärd – den krokiga sabeln, som visserligen såg imponerande ut men som aldrig blev populär eftersom den inte var speciellt effektiv i skarpt läge. Sabeln blev i stället ceremoniell – en del av en uniform eller religiös utstyrsel som enbart handlade om minnet av vad som en gång hade varit. Inte heller detta ceremoniella svärd var för Paulus en lämplig representation av vad Guds ord var, och hur det fungerade.

Det ord för ’svärd’ som han – intressant nog – slutligen landade i att använda som en värdig beskrivning av Guds ord, var ’ machairan’, som för tankarna till det romerska svärdet.

Detta svärd var en av hemligheterna bakom den romerska arméns framgångar i de krig de hade utkämpat. Svärdet var visserligen kort – så pass kort att många fiendearméer hånskrattade när romarna avancerade mot dem. Men kort betydde också lätt och smidigt, enkelt att hantera. Och det romerska svärdet var knivskarpt i alla riktningar, det kunde både sticka och hugga med samma effektivitet.

Detta är vad Paulus ville påminna oss om: Guds ord må vara ett svärd som kan se oansenligt ut i mångas ögon – som ett litet senapskorn – men det är ett svärd som alla troende kan och ska använda sig av, och det enda vapen med vilket vi i slutändan kommer att gå segrande ur striden.

Glider detta svärd ur församlingens hand har vi redan förlorat, men håller vi stadigt fast vid det finns det inte en enda fiende som kan stå oss emot.

Som så många gånger ligger den verkliga skatten i åkern inte ovanför utan under marknivå. Det är först när vi gräver lite som vi hittar de verkliga guldklimparna.

Politiker: Utred hur porr påverkar unga

Nätpornografi. ”Vi ber smartphonegenerationen om ursäkt för att vi inte har förstått och agerat i tid.” Det skriver representanter för de tidigare allianspartierna...

Vill ge hopp till den unga generationen

Församlingsliv Västerås. Allianskyrkan är en församling där alla generationer trivs och får ta plats, och där ungdomarna får vara med och ta ansvar. – Vi har skapat en miljö...

Kidnappade hjälparbetare släppta i Nigeria

Islamism. Fem hjälparbetare som kidnappades i december i det våldshärjade nordöstra Nigeria har släppts, uppger myndighetskällor.

Urban Ringbäck, 65 år

Jubilar Förkunnare. Urban Ringbäck var redan i tioårsåldern inställd på att bli pastor som sin far. Han älskar att förkunna i både tal och sång och han har inga planer...

Månggiften ska inte längre erkännas

Politik. Månggiften som skett utomlands ska inte kunna registreras i Sverige, föreslår regeringens utredare, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Dyrt att stå utanför internet

Vardag Samhällsklyftor. En miljon människor lever i digitalt utanförskap, enligt rapporten Svenskarna och Internet. Av dem är omkring 746 000 personer över 65 år. För äldre...
Senaste nytt
Mest lästa just nu

Vill ge hopp till den unga generationen

Församlingsliv Allianskyrkan är en församling där alla generationer trivs och får ta plats, och där ungdomarna får vara med och ta ansvar. – Vi har skapat en miljö...

Urban Ringbäck, 65 år

Jubilar Urban Ringbäck var redan i tioårsåldern inställd på att bli pastor som sin far. Han älskar att förkunna i både tal och sång och han har inga planer...