”Sveriges Concorde”, höghastighetståget, kommer inte att lyfta. Eller snarare: de stora drömmarna kommer inte att börja rulla. Annars är likheterna slående mellan de två projekten, båda resultat av fantastiska drömmar som dock saknat verklighetsförankring.
Drömmen om ett överljudsflygplan för femtio år sedan ledde till ett franskbrittiskt samarbete som slukade enorma summor. Så småningom insåg man att det inte skulle bli lönsamt, men körde på för att inte alla satsade miljarder skulle bli bortkastade.
Till skillnad från höghastighetståget kom Concorde faktiskt i trafik i slutet av 70-talet, Men det fanns inget ordentligt kundunderlag, bränslepriserna steg, och Boeings jumbojet blev en allvarlig konkurrent. Endast ett mindre antal plan tillverkades och redan 2003 sattes den slutliga punkten för drömprojektet.
I Sverige har projektmiljarderna för höghastighetståg rullat under dryga tjugo år av drömmar och luftslott. Förhoppningsvis är regeringens nej sista ordet i frågan.
Det är dags att forma framtidens transportsystem utifrån verklighet och behov.