Om än min kropp och min själ tynar bort, så är Gud mitt hjärtas klippa och min del för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

I ett avsnitt av Uppdrag granskning i november ställdes den retoriska frågan: ”Vem kan rädda Sanne?”, När svaret i veckan presenterades i SVT fick Sverige höra om Jesus och om den roll kristna spelat i sammanhanget. Foto: Skärmdump från SVT Play

Friheten finns – och hans namn är Jesus

Ledare · Publicerad 00:00, 13 apr 2019

För andra veckan i rad har SVT:s Uppdrag granskning gjort en ärlig och öppen belysning av människors ohälsa och lidande i vår tid.

Onsdagens program återknöt till höstens tunga reportage om Sanne, som levde med grav psykisk ohälsa och missbruk, och visade hur hon på några månader har upplevt en vändning i livet. Bidragande orsaker var Sebastian Stakset, en lokal pingstförsamling, ett kristet behandlingshem och enskilda människor fyllda av Guds kärlek, som varit med och lyft upp henne igen.

Stakset skrädde inte orden när han i reportaget beskrev Sverige i dag: ”Det finns ett vakuum av hopplöshet i vårt land. Sverige har blivit ett kallt land och människovärdet har sjunkit.” Få personer kan vittna om detta som han, efter åren av missbruk, brott och mörker. Men han fick också på bästa sändningstid berätta vad – eller rättare sagt vem – som gjort honom fri.

Hans namn är Jesus.

Det tidigare programmet visade upp en ung kvinna som halkat så snett att ingen längre tycktes ha ork eller förmåga att hjälpa henne rätt igen, och den retoriska frågan ställdes: ”Vem kan rädda Sanne?” När svaret i veckan presenterades i SVT fick Sverige höra om Jesus och om hur kristna spelat en roll i sammanhanget.

Nu vet alla som levt eller arbetat med missbrukare att vägen framåt aldrig är spikrak eller enkel. Namnet Jesus är ingen magisk formel som trollar bort allt ont i världen. Det känner de medverkande i programmet väl till. Men Jesus och de som följer honom kan peka på en annan människosyn och en annan filosofi än den existentiella vilsenhet och kalla individualism som format dagens Sverige.

I förra veckans Uppdrag granskning fick vi möta finska Sametti, som från unga år brottats med sin identitet och opererat om sig till kille, men som nu ville återvända till den kvinnliga identitet som hon fötts till men aldrig fullt ut kommer att kunna återfå. Runt sin hals bar hon ett guldkors.

Det förklarades inte vilken betydelse korset hade för henne personligen, men om vi vänder tanken tillbaka till händelserna i Jerusalem för 2 000 år sedan framträder ett mönster även för vår tid.

I morgon, palmsöndag, minns vi hur Jesus red in i staden, hyllad av folket som hoppades på den Messias som skulle kasta ut romarna och införa den nya tidsålder där allt skulle bli fullkomligt. Men Jesus visste att den viktigaste förvandlingen inte kunde ske genom något politiskt eller militärt trollslag. Förvandlingen måste ske på insidan.

Och när han fem dagar senare tycktes möta sitt totala nederlag när han spikades fast vid korset, var det profeten Jesajas ord han uppfyllde: Det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor lade han på sig. Och genom hans sår är vi helade.

Under den kommande veckan kan korsets tecken påminna oss att det finns en som gått djupare ner än någon annan människa. Just därför kan han också resa upp den som fallit så djupt att den inte längre ser någon mänsklig räddning.

I tv-reportaget konstaterar Sannes mamma, som själv saknar en tro, att de kristna ”kommer med det som inte samhället har kommit med”. På den här punkten behöver vi i Sverige vidga vårt synfält. Samhället är något större än stat, kommun och landsting.

Det var positivt att socialutskottet i torsdags enhälligt beslutade att samordna vården för personer med liknande problematik som Sanne. Men det finns också samhällsarenor som kan förmedla något mer än det den offentliga sektorn kan ge. Stakset berättar i programmet att sådana platser byggs av solidaritet och kärlek, och att dessa platser formas av oss ”som har ett hjärta för att göra det som är rätt”.

Det hjärtat är Guds hjärta, och det kan förvandla både individer och land.

Jesus och de som följer honom kan peka på en annan människosyn och en annan filosofi än den existentiella vilsenhet och kalla individualism som format dagens Sverige.

Har politikerna lärt sig läxan från förra valkampanjen?

Israelkommentar Man skulle kunna tro att med två val så tätt inpå varandra som april och september, borde resultaten bli ganska lika. Men det är verkligen inte...

Ger miljoner för ökad judisk säkerhet i Malmö

Samhälle. Judiska församlingen i Malmö får 40 miljoner kronor av företagsledarna Lennart Blecher och Dan Olofsson för att kunna öka säkerheten, rapporterar...