På Gud, vars ord jag prisar, på Gud litar jag och fruktar inte.Vad kan människor göra mig?
Psaltaren 56:5

Världen idag

M, KD, L och SD är samtliga kritiska till höghastighetstågen och vill hellre satsa på upprustning och utveckling av befintlig infrastruktur, skriver Carin Stenström. Foto: Johan Nilsson/TT

Blir höghastighetstågen nya stridsfronten i svensk politik?

Ledare · Publicerad 00:20, 20 apr 2021

Ett högt spel i kampen om makten – och medborgarna står via skattsedeln för insatsen. Är det så man ska beskriva Stefan Löfvens plötsliga utspel om infrastruktur? Satsningen är inte närmare specificerad, men svindlade 900 miljarder kronor avsätts och det länge omdebatterade hög­hastig­hets­tåget nämns som tänkbart projekt.

För några veckor sedan gjorde kommunikationsminister Thomas Eneroth ett uttalande som kunde uppfattas som slutet för det drygt tjugo år gamla hög­hastig­hets­tåg­projektet. Förslaget att placera stationerna utanför det fåtal städer där tågen planeras att stanna borde hamna i papperskorgen, menade han.

Det är lätt att instämma i Eneroths konstaterande: att man måste kunna stiga av och på. Vanligt sunt förnuft, kan man tycka.

Några veckor senare är den avgörande invändningen glömd. Kommunikationsministern presenterade i förra veckan, tillsammans med Miljöpartiets Per Bolund, en jättesatsning på infrastruktur, där hög­hastig­hets­tågen rimligtvis finns med. Vad som till sist kommer ut av detta i form av infrastruktur är oklart. Men att det skapar nya politiska spänningar är uppenbart.

Det finns tre partier som förordar höghastighetssatsningen: Vänstern, Miljöpartiet och Centern, de partier som Stefan Löfven är helt beroende av för fortsatt maktinnehav. Tidigare hörde även Liberalerna till denna grupp, men partiet är numera kritiskt till satsningen. Social­demo­kraterna har i princip varit positiva men velat ha med Moderaterna i beslutsunderlaget.

Som den taktiker han är ser Stefan Löfven att här finns en god möjlighet att ännu starkare knyta Centern till sitt regeringsunderlag, kanske även som en framtida koalitionspartner.

Oppositionen har under de senaste åren landat i en negativ inställning till detta projekt, som man inte anser samhällsekonomiskt ­försvarbart. Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverige­demo­kraterna är samtliga kritiska till jättesatsningen, som i princip är en kommunikation mellan stora städer, och vill i stället satsa på upprustning och utveckling av befintlig infrastruktur.

Här utkristalliserar sig således en fråga som är utmärkt att driva en valrörelse kring och splittra oppositionen på, därtill långt borta från känsliga frågor som migration, där väljarna har en tendens att fjärma sig från Socialdemokraterna. Men inte heller denna fråga är utan sprängkraft för S, där ledande kommunpolitiker bevakar sina interna intressen.

Politiskt taktikspel kan bli dyrbart – medborgarna förlorar pengar, politikerna förtroende.

Skadligt när Försäkringskassan och 1177 manipulerar språket

Ledare 1177 Vårdguiden är ”invånarnas samlade ingång till den offentliga hälso- och sjukvården” och drivs... onsdag 12/5 00:10

Israelambassadör: Vänstern bidrar till judehatet

Antisemitism. Både det importerade hatet från Mellanöstern och den tradition av hat, uppvigling och fientlighet... torsdag 13/5 09:00

Israel beskylls för apartheid 200 gånger i spridd rapport

Israelkommentar Human Rights Watch (HRW) är en ekonomiskt och partipolitiskt oberoende människorättsorganisation,...
Podcasts
Följ Världen idag i sociala medier