Herren har blivit min borg, min Gud är min tillflykts klippa.
Psaltaren 94:22

Världen idag

Biblisk kristendom har alltid blicken riktad framåt, mot nya himlar och en ny jord, om gudsrikets fullbordan och uppståndelsen och evigheten, skriver Stefan Swärd Foto: Pixabay

Att Jesus ska komma tillbaka är en realitet

Ledare · Publicerad 00:00, 17 okt 2020

Den kristna visionen och det kristna hoppet handlar om något mycket mer än livet här och nu. Jesus talade om ett annat rike som är evigt och bestående och där inte död ska finnas mer.

Jesus har lovat att komma tillbaka. Han har lovat att hämta sin brud, den kristna kyrkan. Vi ska bli uppryckta på skyar Herren till mötes – det är den kristna visionen. För många människor kan det låta helt orealistiskt, men den inomvärldsliga materialistiska visionen innehåller ju inget annat än död på lång sikt – så den framtidsbilden är ytterst deprimerande.

Mycket spekulationer har präglat den kristna förkunnelsen om eskatologi och Jesu andra tillkommelse. Många har gjort försök att pricka in när Jesus skulle komma tillbaka och alla har hittills haft fel. Många försök har gjorts att förstå hur Antikrist ska träda fram och ge tolkning av tidstecken, och där har det ofta blivit för mycket spekulationer.

Bibeln är inte glasklar i alla detaljer om framtiden; det beror på att Gud inte vill att vi ska veta allt i förväg. Jesus sade till lärjungarna innan han lämnade denna jord: ”Det är inte er sak att veta vilka tider eller stunder som Fadern i sin makt har bestämt” (Apg 1:7). Vi hamnar lätt i heresi om vi försöker veta mer än vad Gud har uppenbarat för oss.

En sak kan vi veta med säkerhet – om man tror på Bibelns uppenbarelse – och det är att Jesus ska komma tillbaka och synligt träda fram som kung och ta makten över jorden. Ondskan och världens riken har en deadline, och den är när Jesus kommer tillbaka. Bibeln talar om tidstecken, om saker som ska ske innan och i samband med hans tillkommelse.

Samtidigt slår Bibeln fast att den dagen och den stunden vet ingen människa.

En annan sak vi kan fastslå med säkerhet utifrån Bibelns uppenbarelse är att när Jesus kommer tillbaka ska alla som har dött i tron på Kristus under tvåtusen år uppstå från de döda.

Bibeln talar om en rad händelser: den stora vedermödan, det antikristliga väldet, tusenårsriket, Kristi tillkommelse, uppståndelsen från de döda, Kristi domstol för kristna, den yttersta domen för alla människor, tidstecken. Det är svårt att exakt fastslå ordningsföljd, tider och stunder och kronologi i de framtidsscenarier vi hittar i bibeltexterna. Här finns anledning till en viss försiktighet.

Ett viktigt inslag i Bibelns eskatologi är det som kallas tusenårsriket. Det har i kyrkans historia tolkats på olika sätt. En tolkning går ut på att tusenårsriket började vid Jesu första ankomst. Då började evangeliets tidsålder. En annan tolkning innebär att vi lever i tider av upprättelse och att tusenårsriket inträder efterhand och kulminerar med Jesus tillkommelse. En tredje tolkning är att tusenårsriket inträffar efter Jesu tillkommelse.

Även om vi inte vet alla detaljer om Guds planer och rådslut, så vet vi att Jesus ska komma tillbaka. Vi väntar på Jesus och vi längtar efter att få möta Jesus. Vi är hans brud och han är vår brudgum, vi längtar efter att få möta brudgummen. Han kommer snart. Vi vet inte dagen eller stunden, men vi ska varje dag vara redo att få möta Jesus.

En kristendom som bara har fokus på det inomvärldsliga, fokus bara på att vi ska må bra här och nu, fokus på denna världs välgång och en dyrkan av mänskliga och politiska ledare, den leder till heresi. Biblisk kristendom har alltid blicken riktad framåt, mot nya himlar och en ny jord, om gudsrikets fullbordan och uppståndelsen och evigheten.

Bibeln talar om tidstecken, om saker som ska ske innan och i samband med hans tillkommelse. Samtidigt slår Bibeln fast att den dagen och den stunden vet ingen människa.

17-åriga Signe levde utan skärmar under sex månader

Ung. Det tillhör inte vanligheterna att en 17-åring väljer att leva skärmfritt. Men för Signe Strålin... lördag 24/10 13:27

17-åriga Signe levde utan skärmar under sex månader

Ung. Det tillhör inte vanligheterna att en 17-åring väljer att leva skärmfritt. Men för Signe Strålin...

Varför tro på uppståndelsen?

Mot väggen De första kristna hävdade att de mött Jesus uppstånden. Varför ska vi ta det påståendet på allvar?...