Ingen är som du, Herre. Du är stor, och stort och mäktigt är ditt namn.
Jeremia 10:6

Världen idag

Svenska kyrkan måste sluta förvirra folket och sina medlemmar. Troende skäms över utvecklingen, skriver Aday Bethkinne, sekreterare för Arameisk-Syrianska kultur- och idrottsföreningen

Guds son, Jesus Kristus, ska inte kallas för en ”hen”.

Debatt · Publicerad 15:02, 29 dec 2017

Jag har vid flera tillfällen undrat vad den Svenska kyrkan håller på med. Under sitt senaste kyrkomöte förra månaden beslutades det på plats, att man i fortsättningen ska tona ner de maskulina orden som "han" och "herre" till bara Gud, tragiskt nog. Representanter från kyrkan avvisade även anklagelserna om att man skulle ha beslutat under kyrkomötet att använda ordet ”hen” i fortsättningen och påstod att det var falska nyheter. Vi får hoppas på att församlingen i Västerås inte öppnat upp dörrarna för flera församlingar runt om i Sverige och normaliserat ordet ”hen” för Jesus.

Inför julafton hade Svenska kyrkan i Västerås annonserat i lokaltidningen och välkomnat folket till kyrkan för att fira Jesu födelse. Men problemet var att man i annonsen kallade Jesus för ”hen” och inte för ”han”. Igår spreds nyheten som en löpeld på svenska medier och väckt starka reaktioner mot kyrkan.  "Välkommen Jesus! På juldagen, 25 december, föddes Jesus, ett efterlängtat barn. Hen föddes när de lyckliga föräldrarna Maria och Josef var på resande fot", stod det i annonsen.

Susann Senter, domprost i Svenska kyrkan i Västerås säger i en intervju med henne, ”Om någon blivit sårad av vår formulering, så var det inte avsikten.”

Tyvärr så kan inte Susann lura någon med dessa ord som upplevs som kränkande och provocerande. En stor del av världens befolkning tror på Jesus och kristendomen. Svenska kyrkan måste sluta förvirra folket och sina medlemmar. Troende skäms över utvecklingen.

Hela mänskligenheten vet att Jesus Kristus föddes som en pojke och inte som en flicka eller en hen. Har Svenska kyrkan i Västerås inget bättre för sig? Varför fokuserar man inte på att hjälpa utsatta ungdomar eller hemlösa i Sverige? Eller hjälpa syskon som lever under fruktansvärda och omänskliga förhållanden i Mellanöstern. Varför det är viktigare att könsneutralisera Jesus, begriper jag inte.

Vem försöker kyrkan anpassa sig för och varför talar ni inte klarspråk, vill man gärna veta. När man väljer att besöka kyrkan ska man kunna finna frid på plats och inte behöva fly ifrån kyrkan. En stor del av Svenska folket känner idag att den Svenska kyrkan sviker sin kristna tro och lämnar därför kyrkan i protest.

Guds son, Jesus Kristus, ska inte kallas för en ”hen”.

Läkare på Irland spjärnar emot beslut om fri abort

Folkomröstning. Många läkare på Irland meddelar nu att de inte tänker utföra aborter och vissa vill inte ens hänvisa kvinnor till andra läkare som kan avbryta en...