Vardag

Forskarnas förvåning – växt visade sig vara sköldpadda

Sköldpadda
Den fossil som forskarna under många år trodde var från en växt visade sig vara från skalet från en liten sköldpaddsunge.

En fossil som forskare i över 50 år trott kom från en växt visade sig vid en ny analys vara en minisköldpadda. Den kallas nu Turtwig, efter en pokémon som är hälften sköldpadda och hälften växt.

Fossilen hittades först av en präst i Colombia någon gång mellan 1950 och 1970. Eftersom den hade formen av ett löv klassades den som en fossil av en planta.

Men när forskare nyligen skulle gå igenom en stor mängd fossiler, bland annat dessa, blev de förbryllade. De insåg att avtrycken inte riktigt stämde överens med Sphenophyllum, den planta det skulle vara. Avtrycken från de tunna linjerna tycktes inte komma från en planta.

Forskarna vände sig till kollegor inom fältet och fick napp.

Svaret var att linjerna såg precis ut som de från ett sköldpadds­skal, ett väldigt litet sådant. Genom ytterligare analyser och jämförelser kunde de uppskatta att det handlade om en sköldpaddsunge som troligen var ganska nykläckt. Resultaten har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Palaeontologia Electronica.

”Det är väldigt ovanligt att hitta fossil från sköldpaddsungar. När de är så små är deras skal och ben så tunna att de lätt förstörs”, säger Edwin-Alberto Cadena, paleontolog vid Universidad del Rosario i Bogotá i ett pressmeddelande.

När misstaget uppdagades gav forskarna sköldpaddan namnet Turtwig, efter en pokémon som är en blandning mellan en sköldpadda och en växt.