Ung kristen
Kristna sajter på frammarsch i internetdjungeln
De som i mitten av 90-talet trodde att internet nått sin topp och var en övergående fluga lär ha fått ompröva sina teorier. Internet är idag en multimiljardindustri och en självklar del av miljontals människors vardagsliv. Var befinner sig då kristen tro och kyrkan i detta som berör så många människor? Flera medier har nyligen uppmärksammat det kristna alternativet till megafilmklippssajten YouTube, med namnet GodTube. Svordomar och sexanspelningar är förbjudna och en stor del av innehållet berör, såklart, den kristna tron. Bland annat, skriver Svenska Dagbladet på sin hemsida, har man ett klipp där en liten flicka läser ur Bibeln som laddats ned 3,7 miljoner gånger.
Enligt grundaren Chris Wyatt har man tre miljoner unika besökare varje månad och ett nätundersökningsföretag menar att GodTube växer snabbare än självaste YouTube.
- Det är väldigt många som söker andlighet och kristen tro på nätet. En gammal undersökning visar att ungefär en miljon människor skriver in Jesus som sökord på Google varje månad, berättar Roger Arnfjell, som kallar sig internetevangelist och har arbetat flera år med att sprida det kristna budskapet i cyberspace.
Han har lätt att förstå varför en sida som GodTube attraherar så många.
- Jag bläddrade nyligen igenom massor av svenska kyrksidor och kanske 2 av 100 kommunicerar med människor utanför kyrkan. Många har bara flyttat ut predikoturerna eller programbladet till hemsidan. Men där det finns mötesplatser som vänder sig till människor utanför församlingen kommer också människor dit och blir berörda. Vi måste komma ihåg att internet alltid är på sökarens villkor.
Roger Arnfjell berättar om organisation Campus Crusade for Christ, som arbetar med sajter som vänder sig direkt till besökaren på sidan. Exempelvis lägger man ut ett vittnesbörd och sedan en mail-adress eller ett forum för frågor och fångar på det sättet människors intresse. Enligt honom har de varje månad cirka 750 000 besökare och ungefär 1 400 personer i månaden berättar att de antingen kommit tillbaka till tron på Gud eller för första gången valt att bli kristna. Att andra kristna sidor nu poppar upp och växer snabbt tror han beror just på deras approach till besökaren.
- Vi som kyrkor behöver tänka till vad vi presenterar i vårt första fönster på hemsidan, om det är inomkyrklig information eller kommunikation med människor utanför vår verksamhet. När mötesplatserna väl finns dras sökare också dit.
GodTube är dock inte ensamma, andra kristna sidor på gång är till exempel Mypraize.com och MyChurch.org. MyChurch är en samlingsplats för knappt 12 000 kyrkor, nära 50 000 bloggar och drygt
70 000 medlemmar.
MyPraize.com är ett kristet alternativ till stora MySpace och handlar som namnet anger om musik men också en plats för umgänge på nätet. Dessutom har kristna i USA tagit initiativ till Conservapedia.com. Även detta ett alternativ till ett större original, denna gång Wikipedia, uppslagsverket på nätet. Man lanserar sig som ett trovärdigt verk och anger att man redan haft drygt 28 miljoner sidvisningar.
Albin Larsson är webredaktör på en av Sveriges största kristna portaler: crossnet.se. Han håller med om att kristenheten kan lägga mer krut på nätet.
- Vi behöver ju vara där människor är. Som kristna kan vi absolut göra mer och använda oss mer av internet och jag tror att fler och fler börjar inse att vi faktiskt behöver finnas där ute.
Både Roger Arnfjell och Albin Larsson betonar den låga tröskeln som förklaring till att människor söker i andlighet och tro på nätet.
- Det känns helt ofarligt för en människa att söka sanningen ute på internet. Det är mycket lättare att söka sig till kristna sidor än fysiska platser. Intresset finns där och nätet gör det lättare att ta vara på det, menar Larsson.
- Kyrkan ligger tyvärr ofta fem år efter utvecklingen, menar Roger Arnfjell, som ändå hoppas att positiva exempel och en ökad medvetenhet för med sig fler kristna initiativ.
Huruvida hans förhoppning slår in återstår att se, klart är dock att det just nu finns en positiv trend av kristna, välbesökta mötesplatser och hemsidor på world wide web.
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP