Ung kristen
De startade eget klädmärke
De startade eget klädmärke
Namnet kommer från en predikan och engagemanget ur en längtan att driva eget företag. Jonas Strågefors och Samuel Hörnqvist, båda 23, bestämde sig för att sjösätta sin dröm om egendesignade klädesplagg. Så började Ginosco.Det var på gymnasiet, under de lektionstimmar då UF, Ung företagsamhet, stod på schemat, som tanken på textildesign och egenföretagande väcktes på allvar hos de klädintresserade Uppsalaborna.
Då tillverkade de tillsammans ganska enkla t-shirtar med tryck. Sedan dess har de pratat, funderat och drömt om ett eget klädmärke. Men med heltidsjobb och allt annat som pockar på uppmärksamheten dröjde det fram till förra året innan de drog igång på allvar. De kom i kontakt med några fabriker, började rita de första plaggen och tog hem prototyper. Men så var det där med namnet.
– Vi har haft flera olika förslag på namn, men inget som vi blivit riktigt nöjda med, berättar Jonas Strågefors.
Så satt de på en gudstjänst under ungdomskonferensen Youth förra hösten och lyssnade på en predikan där titeln var Ginosco, som på grekiska betyder att på djupet veta eller känna och som i Bibeln beskriver relationen mellan Gud och människa. Då klickade det.
– Jonas sa att det här tycker jag vi kör på och jag kände likadant, jag satte mig direkt och började skissa på en logga och resultatet blev den vi idag använder, säger Samuel Hörnqvist.
I dag har de ett eget "brand" och när Ung träffar dem har de just sålt in sina kläder till de två första butikerna. Och bemötandet från personalen var bättre än vad de kunnat tro.
– Jag gick in på "Blå denimstore" här i Uppsala som var vår drömbutik att få in kläderna i eftersom de har mycket unika grejer. Jag frågade om de var öppna för att ta in oetablerade märken och berättade om våra kläder och de gillade idén. Det är just att t-shirtarna och tröjan är så långa som är det unika, samtidigt som plaggen har en smalare passform, säger Jonas Strågefors.
Ett möte bokades in och sedan två veckor kan man nu promenera in och köpa deras plagg, en byxa, ett linne, t-shirtar och en hood-tröja, i Uppsala centrum och dessutom i en "Blå"-butik i Gävle.
Det tog bara några dagar innan de fick fylla på med mer kläder för att det sålde bra. De medger att det känns konstigt om än väldigt roligt, att de kan stöta på någon på stan som bär de kläder de själva slitit med att ta fram.
– Det känns udda men väldigt kul. Även om det har varit svårt att veta var man ska börja har vi vetat att det är det här vi vill satsa på. Så vi har suttit och skissat, köpt tyg och tagit fram prototyper. Vi gör saker vi själva vill ha på oss och som vi känner saknas, berättar Samuel Hörnqvist.
De säljer kläderna via en webshop på sin hemsida men fokuset ligger just nu på att komma in i fler butiker runt om i Sverige. Drömmen är att kunna jobba 100 procent med Ginosco och på sikt att också få ut kläderna på en internationell marknad.
– Vi håller på att skissa på en kommande kollektion, och det finns saker som man redan känner att man kan göra mycket bättre, säger Jonas Strågefors.
De tror att många unga känner igen sig i situationen att ha en dröm men inte veta hur den ska uppfyllas.
– Man får börja i någon ände, vara aktiv och försöka komma närmare sitt mål, säger Samuel Hörnqvist.
– Om man bara tänker på hur svår branschen är kan man bli rädd och kanske inte vågar ta steget. Det gäller att satsa fullt ut och så får man se hur långt det bär och var man landar, säger Jonas Strågefors.
Vi pratar om de budskap som kläder faktiskt sänder, om än i det tysta, och att stå för något utan att för den skull skrika ut det eller göra avkall på design och kvalitet.
– Som en av våra t-shirts där det står "From the inside and out", det speglar ju på något sätt att det är insidan som räknas. Vi vill stå för något positivt, säger Samuel Hörnqvist.
Samuel Teglundsamuel.teglund@varldenidag.se
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP