Opinion

Vaccination säljs med mördande reklam

Allt går att sälja med mördande reklam, sägs det. Och särskilt effektiv blir försäljningen om produkten man gör reklam för uppges hindra dödliga sjukdomar. I söndags handlade TV4-programmet Kalla fakta om vaccinet Gardasil, som används för att vaccinera mot hpv-virus. Numera – efter en segdragen strid med den andra stora tillverkaren – ingår Gardasil i Sveriges allmänna vaccinationsprogram. Man vänder sig primärt till tjejer mellan tio och tolv år. I Världen idag har vi sedan flera år uppmärksammat frågan om hpv-vaccineringen och dess effekter. I dag belyser vi återigen frågan på nyhetsplats.
Den hårda striden mellan Gardasil och Cervarix har förstås ekonomiska orsaker. Det måste vara varje läkemedelstillverkares dröm att komma med i det allmänna vaccinationsprogrammet. Alla unga flickor erbjuds nu vaccinet. Pengarna för besväret kommer läkemedelstillverkaren till del. Roligt för dem. Men frågan är hur roligt det är för de unga tjejerna? Det finns två grundläggande problem med den hpv-vaccination som nu riktas mot en hel generation unga tjejer; dels okunskap om biverkningar, men också bristfällig information.

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS