Opinion

Uppfostrande reklam är inget vinnande koncept

Hur vill Klarna att kunderna ska agera på reklambudskapet att bryta mot traditioner och regler? Det enklaste svaret är förstås att strunta i att betala företagets räkningar, men en sådan lösning torde knappast överensstämma med bolagets finansiella mål, skriver Per Ewert. Foto: Claudio Bresciani/TT
Hur vill Klarna att kunderna ska agera på reklambudskapet att bryta mot traditioner och regler? Det enklaste svaret är förstås att strunta i att betala företagets räkningar, men en sådan lösning torde knappast överensstämma med bolagets finansiella mål, skriver Per Ewert. Foto: Claudio Bresciani/TT
Xxxxx xxxx Vingen på ett flygplan från SAS. Foto: Jessica Gow/TT
Xxxxx xxxx Vingen på ett flygplan från SAS. Foto: Jessica Gow/TT
Publicerad Uppdaterad

Reklambyråer brukar vara mycket kreativa i att sprida ett företags vision och produkter. Gränsen mellan att överraska och förarga sina kunder kan dock vara tunn. Den senaste tiden har visat flera fall av den senare sorten, med bakslag som annonsörerna inte väntat sig, men som de trots allt borde ha kunnat räkna ut.  

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
HELG

159,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS