Opinion

Stefan Swärd: Nya rörelser kan lära sig av historien

Kan inte vi kristna komma överens om att vara lite mer generösa i vår inställning till nya kristna initiativ? Att inte vara för snabba i att döma, och vara sakliga i bedömningarna, är en bra tum­regel.

Sverige har präglats av många olika väckelse- och förnyelserörelser som vuxit fram under hundratals år, ibland inom den etablerade kyrkan, ibland utanför den etablerade kyrkan.
1600- och 1700-talet präglades av den pietistiska rörelsen, som utvecklades i lite olika riktningar. De så kallade radikalpietisterna på 1700-talet började i praktiken att skapa små friförsamlingar vid sidan om Svenska kyrkan, trots att det var helt illegalt vid den tidpunkten.
Från 1830-talet och framåt växte den stora svenska folkväckelsen fram. Britten George Scott gjorde ett banbrytande arbete i Stockholm under 1830- och 40-talet och lade grunden för det som sedan kom att kallas EFS. Rosenius tog sedan över Scotts arbete i Stockholm. Det var en lågkyrklig och inomkyrklig verksamhet som påverkade stora delar av svenska befolkningen. Rosenius tidning Pietisten var vid den tidpunkten Sveriges mest lästa tidning.

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS