Opinion
Public Service behöver värna sin politiska trovärdighet
Om man beskriver sig själv som ”public service” (folkets tjänare) ska man helt enkelt leva upp till de förväntningar som följer med ett sådant uppdrag, menar ledarskribenten.
Foto: Christine Olsson/TT
Ett regeringsskifte är ett bra tillfälle att ta mediekanalerna på pulsen: Är de så politiskt neutrala som de påstår sig vara? Eller är de – tvärtom – så vänsterlutande som ryktet gör gällande? Frågor som dessa är viktiga, både för saklighetens och representationens skull. Om man beskriver sig själv som ”public service” (folkets tjänare) ska man helt enkelt leva upp till de förväntningar som följer med ett sådant uppdrag.
Detta inte sagt som att det skulle vara fel att hysa vänstersympatier. Problemet uppstår i stället när en vänsterlutning hos våra nyhetsankare uppfattas som ”neutral” – eller när journalister vid ledande redaktioner använder dubbla måttstockar i mötet med beslutsfattarna.
Och det är inte konstigt att det hos många finns en oro gällande detta. De ofta anförda undersökningarna av Kent Asp vid Göteborgs universitet, om politiska sympatier hos journalister inom Public Service, har förvisso fått några år på nacken. Men resultatet talade ändå sitt tydliga språk: 80 procent röstade enligt Asps forskning på de rödgröna – varav mer än hälften på Miljöpartiet. Undersökningar från Demoskop har vidare visat att svenskar med vänsterliberala värderingar upplever markant större frihet att lufta sina åsikter utanför hemmet än svenskar med hjärtat till höger. Utgångsläget är med andra ord inte neutralt – något som i sin tur spär på misstänksamheten hos dem med högersympatier.
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
HELG
159,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP