Ingen är som du, Herre. Du är stor, och stort och mäktigt är ditt namn.
Jeremia 10:6

Världen idag

Merzek Botros Foto: Centrumkyrkan Sundbyberg

Uppmanar kyrkor att nå flyktingar med kristna budskapet

– Det är dags nu, säger pastor Merzek Botros från Centrumkyrkan i Sundbyberg. Dags att börja prata om vår tro, dags att möta de muslimer som kommer till vårt land, dags att stå upp för sanningen, menar han.

Nyheter · Publicerad 00:00, 9 nov 2015

Tillsammans med "Global gemenskap" går Merzek Botros nu ut med ett upprop till alla församlingar i Skandinavien, ett upprop om att gå ut i vårt nya missionsfält på hemmaplan.

– Om vi inte tar vårt ansvar riskerar Sverige att hamna i svårigheter, säger han.
30 000 biblar på arabiska kommer snart levereras till Sundbyberg och 60 000 Lukasevangelium på arabiska. Därutöver en mängd kristen litteratur på både arabiska och andra språk.

Det gäller att vara förberedd.
– Jag väntar på två containrar, säger Merzek Botros som är den som beställt leveransen.
Han är pastor i den arabisktalande församlingen som är en del av Centrumkyrkan i Sundbyberg, och aktiv i centret "Global gemenskap", som också är en del av kyrkan.

Där kan nyanlända personer få kläder, lära sig svenska och undervisas i datakunskap samt, för den som önskar, få bibelundervisning och kristen litteratur.
Sedan den stora flykting- och migra tionsströmmen började till Sverige har centret och församlingen sett en stor ökning av antalet arabisktalande besökare.
– Det kommer 30-40 nya på varje gudstjänst, säger Merzek.

Människorna hittar dem via nätet, eller blir välkomnade till kyrkan av någon av Merzeks medarbetare som brukar stå på Stockholms central.
Alla dessa 30–40 personer stannar sedan inte i församlingen, eftersom de ofta är på väg vidare, till andra städer.

Personerna som kommer är nästan uteslutande muslimer, och många av dem kommer till tro. Då ger Merzek och hans församling kristet material till dem och tar deras kontaktuppgifter, så att de kan hjälpa dem vidare till andra församlingar runt om i landet.

Det är en av anledningarna till att Merzek och Global gemenskap nu går ut med ett upprop till alla församlingar i Skandinavien, om att möta flyktingarna. Men det är inte den enda anledningen.
– Jag vill hjälpa församlingarna, säger Merzek.

Han kommer själv från Egypten, har levt i Sverige i 26 år, vet hur den arabiska kulturen fungerar och har stor kunskap i både Koranen och Bibeln.
Han erbjuder nu församlingar kristet material på en mängd olika språk, han kan komma och undervisa församlingar om hur man möter arabisktalande muslimer och han kan ordna kurser för de flyktingar som vill veta mer om den kristna tron. I början av oktober höll han en sådan kurs, som Världen idag skrev om den 9 oktober.

Uppropet kommer också som ett bönesvar.
– Vi har bett jättemycket för hela arabvärlden, säger Merzek. Att människor där ska få möta Jesus. Men vi har inte vetat hur vi ska nå dem. Det har inte funnits någon frihet att evangelisera. Gud har svarat på vår bön. "Jag har skickat dem till er", tror jag att han säger. Nu är vår bön att församlingar i Sverige ska inse att det är dags att dela Guds ord.

Tar vi kristna församlingar inte vårt ansvar tror Merzek att Sverige riskerar att hamna i svårigheter.
– Islam kommer växa jättemycket här i Sverige.
Han nämner Migrationsverkets prognos om att det totalt kan komma 190 000 asylsökande till Sverige i år.
– Av dessa är största delen muslimer. Det är som ett nytt missionsfält i Sverige.

Varför är det, enligt dig, ett problem att islam växer i Sverige?
– Vi älskar muslimer. De är vanliga, fina människor. Men många tänker på, för oss, annorlunda sätt. Det finns olika grupper. Vi har redan personer med fundamentalistiska tankar i vårt land. De kommer att försöka sprida sina tankar och läror bland andra muslimer här i Sverige.

Merzek, den arabisktalande församlingen och Global gemenskap bjuder nu in till ett kostnadsfritt seminarium för pastorer och ledare som vill lära sig hur man når flyktingar. Där kommer man få ta del av material och strategier om hur man presenterar evangeliet för flyktingar.
– Vi har mycket erfarenhet, säger Merzek. Vi har jobbat med det här i många år.

Exakt när seminariet kommer att äga rum är ännu inte bestämt, först vill Merzek se hur stort intresset är. Den som är intresserad kan ta kontakt med honom, hälsar han till läsarna.

Hur når man muslimska flyktingar?
– Det viktiga är att visa respekt och kärlek. Men samtidigt måste vi prata om sanningen, och självklart dela Guds ord. Vi har jobbat mycket med människor från Syrien och Irak. De är törstiga. De är öppna för evangeliet. Människor kommer själva till oss och frågar: "Kan ni berätta om korset och treenigheten?"

Merzek, för egen del, är inte förtjust i när kyrkor bara ägnar sig åt socialt arbete bland flyktingarna.
– Vi ska dela vår tro. Vi har ju fått missionsbefallningen.
Merzek berättar att det inte behöver vara svårt. I söndags när han predikade på gudstjänsten, och det som vanligt var 30-40 flyktingar på besök, räckte i princip samtliga av dem upp handen när han frågade om de ville ta emot Jesus.

När han delade ut nattvard och betonade att man inte bör ta del av den om man inte vill bekänna Jesus, gick så gott som alla fram.
När de hade dopförrättning var det flera unga muslimska personer, som hade kommit till församlingens ungdomsmöte, som döptes.

Varför tror du att så många tar emot Jesus?
– Många som kommer hit har fått fel lära om den kristna tron. De tror att Bibeln är förfalskad, att vi har tre gudar och att kristna inte är rena. Men de har sett islamismen och det den gör, och att islamisterna hävdar att det är Gud som leder dem. De vet att Gud inte är sådan. De vill inte vara rädda för Gud.

Resultatet blir att många av dem har tröttnat på religion, menar Merzek.
– Och vi som är kristna har inte en religion. Vi har en relation med Gud.
När muslimerna får höra detta, och att Gud är kärlek, är det många som kommer till tro.

Står den svensktalande delen av Centrumkyrkan med er i ert arbete?
– Absolut. Vi står tillsammans. Flera svenskar är volontärer på Global gemenskap när vi delar ut mat och kläder. Vi samarbetar även med Sundbybergs kommun. De är jätteglada att vi är med och hjälper till.

Vad tycker flyktingarna generellt om Sverige?
– Det är inte lätt för dem, för allt är nytt. Men något som jag och mitt team har varit med om är att många nyanlända berättar hur glada de blir när de ser att kristna står och hjälper dem. De är så vana vid konflikter. Man kan se den frid de får när vi leker med deras barn.

Vad är viktigt att känna till om de arabiska muslimernas kultur?
– Vissa kvinnor vill inte ta män i hand. Det får man respektera. Vissa kvinnor vill heller inte prata med män, så det är bra att ha ett team med både män och kvinnor när man möter dem. Många av flyktingarna är skadade inombords, av kriget. Det är därför viktigt att lyssna på dem.

Men åter till det stora materialet litteratur. Det är lätt att undra hur en liten församling som Merzeks finansierar detta.
– Vi tror på Herren. Vi ber och fastar över detta. Om människor vill hjälpa oss blir vi självklart glada. Materialet behövs.

Kan det vara en fara för församlingar att evangelisera för muslimer?
– Nej. Man vill ju hjälpa flyktingarna.

Merzek själv har fått utstå flera hot, men det tror han beror på att han inte är så omtyckt i vissa kretsar.
– Vi ska inte vara rädda. Vi gör inget fel. Jesus har kallat oss att dela evangeliet. Jag vill uppmuntra församlingar i hela Skandinavien till att göra det. Just nu är vi så rädda för att säga något. Det är dags att prata.

Merzek säger att han tycker att vi borde be Gud om förlåtelse för att vi i Sverige har varit tysta så länge.
– Vi har förlorat mycket tid. Vi är försenade. Vi har inte gjort det som Herren vill. Det är dags nu, för församlingen att gå ut.

Sara Andersson
sara.andersson@varldenidag.se 

Inspireras av brittisk ensamhetsminister

Ett dödshot för individer och kostnad för samhällsekonomin. Ensamhetens konsekvenser har fått uppmärksamhet i Storbritannien där regeringen lanserat...

Trettio år i fängelse för ett förlorat barn

Ledare Lagstiftning Trettio år är en lång tid för den som sitter i fängelse. I Sverige är det ett straff som så gott som aldrig utdöms. Snitt-tiden i fängelse för så...