Nyheter
Sverige behöver en turistminister
Sverige behöver en turistminister
I nästan alla moderna länder har regeringarna förstått värdet av att satsa på turism. Förutom att det gör landet känt i på världskartan genererar turismen både pengar och arbete i det aktuella landet.
Det gäller naturligtvis i Sverige också. Men trots betydande och tunga fakta som berättar just hur stor turistnäringen är i vårt land tycks den ändå inte tas på allvar av politikerna.
Det verkar som om besöksnäringen är någonting vid sidan av det som kan betraktas som verklig ekonomi, eller i värsta fall hederlig ekonomi.
I båda fallen är det dags att bryta fördomarna mot näringen och ta in den i det ekonomiska finrummet.
Det handlar nämligen inte om småsummor när man talar om besöksnäringens omsättning i Sverige. Vi exporterar bilar från Sverige till ett värde av 69 miljarder. Bra! Men vi får in utländska kronor från utländska turister till ett värde av nästan 90 miljarder. Antalet årsanställda inom besöksnäringen är mer än 160 000. Räknat i individer och deltider handlar det om betydligt större siffror.
Jämför det med den senaste tidens problem för regeringen att hantera bilindustrin.
Näringsministern har åkt sig svettig mellan Volvo, Saab och USA, men ändå inte riktigt kommit fram. Under tiden får besöksnäringen finna sig i oplanerade, selektiva och ryckiga satsningar på några miljonskvättar här och där. För den betydligt mindre bilbranschen handlar det om miljarder i statliga garantier.
Sverige behöver helt enkelt en turistminister. Någon som har ett mandat att se branschen som helhet. Någon som begriper att den totalt omsätter uppemot 240 miljarder kronor. Mycket få vet att Maud Olofsson också är "turistminister". Hittills har hon helt missat vad besöksnäringen skulle kunna innebära för att mildra den ekonomiska krisen. Det handlar om att skatter, energipriser, anställningsregler och mycket mer kan ses över. Kunskapen och förslagen finns, men ministern saknas!
Ingen regering de senaste åren har riktigt förstått. Ulrika Messing (s) var på väg med ett branschprogram, men det försvann med regeringsskiftet. Nästan alltid har svensk turistpolitik bara "blivit sand". Turismen måste in i hela landet ekonomiska kalkyl.
Sverige behöver få en uttalad turistminister med befogenhet, kompetens och resurser. Nu!
Siewert Öholm
siewert.oholm@varldenidag.se
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP