Nyheter

Snart har Nordic Aircraft luft under sina vingar

Snart har Nordic Aircraft luft under sina vingarDet är lätt att börja tänka på bröderna Wright, de amerikanska flygpionjärerna, när jag möter bröderna Linus och Petter Bladh i Borghamn. Tillsammans har de som mål att leva på att bygga flygplan och om två år är det första ultralätta flygplanet ute på marknaden.

Planet som nu är i prototypstadiet är ett ultralätt flygplan som tar högst två personer, har max 560 kilos take off-vikt och flyger ner till 65 kilometer i timmen. Flygplanet är tänkt att användas både för privatflyg, sportflyg och exempelvis övervakning.
Denna flygplansklass har varit godkänd i Sverige sedan 1995 och sedan dess har intresset för de ultralätta flygplanen bara ökat.
– Vi introducerar ett seriöst flygplan som är grundligt vindtunneltestat. Flygplanet byggs av förimpregnerad kolfiber i autoklav, ett slags härdningsugn. Kolfiberväven är visserligen ett dyrt material men samtidigt enklare att jobba med, förklarar Petter Bladh.
– Tekniken ger en större repeterbarhet, vilket innebär ett exakt och mer kontrollerat sätt att bygga, än när man arbetar med våtupplagd komposit.
Säkerhet, komfort, kvalitet och ekonomi har varit ledord under utvecklingen av flygplanet. Det kommer exempelvis att vara utrustat med en fallskärm, som kan ta ner både plan och passagerare vid en nödsituation.

När jag besöker
bröderna i deras nyuppförda tillverkningslokaler strax utanför Borghamn, håller man just på att arbeta med gjutformar för den första prototypen i full skala. Med stöd från Nutek, Almi och Vinnova, men även föräldrarnas familjeföretag, har fabriken kunnat byggas och arbetet utvecklats.
– Just stödet från Vinnova var en verklig uppmuntran. Det var ett kvitto på att vi är på rätt väg.
Om allt går som det ska, kommer flygplanet att finnas på marknaden år 2010. Petter Bladh räknar med att man i så fall ganska snabbt kommer att behöva nyanställa.
– Etablerade tillverkare av den här flygplanstypen säljer kanske 300 plan om året. De har i snitt en anställd per plan som säljs.
Priset då? En uppskattning är att planet kommer att kosta omkring 850 000 kronor, och då ligger man i den övre prisklassen för ultralätta flygplan. Inte så väldigt mycket mer än en lyxutrustad BMW, med andra ord.
– Marknaden för planet finns framför allt i USA och Europa. Men vi vet ju att det finns förmögna människor även i Sydamerika och Asien som är intresserade av vår produkt, avslutar Petter Bladh.

Maria Andersson

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS