Sexannons upprör
"Kyrkans tidning har ett ansvar"
En reklambanner på Kyrkans tidnings hemsida med en nakenscen frånkomedin Brüno orsakar stort ogillande bland övriga annonsörer.Frälsningsarmén, vars logga syns samtidigt, är förvånad överannonseringen.På den annons som visas på Kyrkans tidnings hemsida tvingar enhalvnaken kvinna filmen Brünos huvudperson att klä av sig. En annanannons visar honom liggandes naken på en åker. SvenskaFrälsningsarméns chef, Victor Poke, är frågande till varför Kyrkanstidning har tagit in annonsen.
– Vi är förvånade över att upptäcka Frälsningsarméns röda sköld i enkristen tidning, på samma sida som man gör reklam för en film som viinte skulle kunna stå bakom. Vi kommer att kontakta tidningen för attframföra våra synpunkter och påpeka att vår logo i framtiden skallanvändas på ett sätt som står i samklang med våra värderingar och vårtro, säger han.
Janine Håkansson, vd för företaget Clergy Collection som säljerkonfirmandkåpor och prästskjortor, tycker att det är dålig smak avtidningen.
– Frågan är vad Kyrkans tidning har för gagn att visa upp den. Om intede har fått en himla massa betalt. Jag undrar vad syftet är när de villvara seriösa, säger hon och menar att då deras annons visas samtidigt,kan hennes kunder påverkas.
En annan annonsör Winfried Baier, som driver en glaskonstsateljé i Tranås, är upprörd.
–Vår annons ska inte förknippas med den här typen av banners. Kyrkanstidning har ett ansvar. De hamnar totalt fel om de visar annonser somhar anknytning till sexuella bilder. Det här är en tidning som går uttill kyrkan och det är katastrof om det blir sådana annonser, säger han.
Filmen Brüno, som nyligen gick upp på biograferna, beskrivs som enprovocerande komedi, med skådespelaren Sacha Baron Coen i huvudrollensom den homosexuelle modereportern Brüno. Kyrkans tidnings chefredaktöroch ansvarige utgivare Dag Tuvelius är medveten om reaktionerna.
– Vi får lyssna på dem och vi kommer att utvärdera detta inför kommandeannonser. Men vi kan inte stå bakom varje annons då det inte ärredaktionellt material. Vi har en annonspolicy som innebär att vi intetar in alkohol, tobaksreklam eller det som är stötande. I det härfallet har det uppfattats som stötande av vissa, säger han.
Jacob Rudolfssonjacob.rudolfsson@varldenidag.se
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP