Om än min kropp och min själ tynar bort, så är Gud mitt hjärtas klippa och min del för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

De som väljer att tro på budskapet i religiösa skrifter ”kommer att vara en del av … förtrycket mot kvinnor”. Det har Liberalernas partiledarkandidat Nyamko Sabuni sagt tidigare. Foto: Naina Helén Jåma/TT

Sabunis hårda ord om den kristna tron

En stark kritiker av religion som motarbetat konfessionella friskolor och menat att kristen tro bör begränsas. Så har Liberalernas partiledarkandidat Nyamko Sabuni kommit att uppfattas genom olika tidigare uttalanden. Var hon står i dag i dessa frågor avböjer hon att svara på.

Nyheter · Publicerad 10:15, 15 apr 2019

Nyamko Sabuni har varit verksam inom dåvarande Folkpartiet som både integrationsminister och jämställdhetsminister under Alliansens regeringstid. Efter några år i näringslivet har hon nu klivit fram och meddelat att hon vill ta över efter Jan Björklund som partiledare för Liberalerna.

”Eftersom jag tror så mycket på att liberala idéer har en stor roll att spela vill jag gärna göra en insats för att stärka det parti som fortfarande är det mest genuint liberala”, skriver hon i publikationen Nu om sin kandidatur.

Sabuni profilerade sig som en stark religionskritiker under sin tid som minister. 2012 fick hon Hedeniuspriset av Humanisterna för sitt arbete för bland annat kampen mot hedersvåld och tvångsäktenskap.

”Hon drivs av en djup humanistisk övertygelse”, stod det i motiveringen.

Men det är inte bara hedersproblematik Sabuni tagit strid mot. I ett seminarium 2009 menade hon att religionen inte borde få mer inflytande i politiken. Hon sade också att det är bra att kristnas inflytande begränsas, till exempel i synen på abort, jämställdhetsområdet och hbt-frågor.

– Annars skulle utvecklingen backa flera tusen år tillbaka, sade hon då enligt tidningen Dagen.

I en intervju med humanistiska Fri tanke menade Nyamko Sabuni att de som väljer att vara traditionellt religiösa och tro på budskapet i religiösa skrifter ”kommer att vara en del av … förtrycket mot kvinnor”.

”Men sedan tror jag också att det finns troende som reformerat sin tro. De behöver inte nödvändigtvis vara bokstavstroende, utan de är troende för sin egen ro och trygghet. Och den sortens tro kan jag förstå.”

Nyamko Sabuni har även uttryckt sig mycket kritiskt om konfessionella friskolor genom åren och tidigare också velat stänga samtliga dessa skolor.

Och inom familjepolitikens område väckte hon uppmärksamhet när hon i en debattartikel i Svenska dagbladet 2012 menade att barn främst behöver tas om hand av utbildad personal och inte föräldrarna.

”Dessutom behöver man inte vara ett geni för att dra slutsatsen att en förälder aldrig kan jämställas med en utbildad förskolepedagog”, skrev hon då.

Världen idag har sökt Nyamko Sabuni för att fråga om hon har samma uppfattning i dessa frågor i dag. Hennes pressekreterare meddelar dock att hon av tidsbrist avstår från att svara på frågorna.

... det finns troende som reformerat sin tro. De behöver inte nödvändigtvis vara bokstavstroende, utan de är troende för sin egen ro och trygghet. Och den sortens tro kan jag förstå.

Har politikerna lärt sig läxan från förra valkampanjen?

Israelkommentar Man skulle kunna tro att med två val så tätt inpå varandra som april och september, borde resultaten bli ganska lika. Men det är verkligen inte...

Ger miljoner för ökad judisk säkerhet i Malmö

Samhälle. Judiska församlingen i Malmö får 40 miljoner kronor av företagsledarna Lennart Blecher och Dan Olofsson för att kunna öka säkerheten, rapporterar...