Nyheter

Ryska statsmedier censureras i EU – flera experter kritiska

President Vladimir Putins framträdanden i rysk stats-tv ska numera inte kunna ses av tittare i EU-länderna, enligt ett EU-beslut. Foto: Alexander Zemlianichenko/AP/TT
President Vladimir Putins framträdanden i rysk stats-tv ska numera inte kunna ses av tittare i EU-länderna, enligt ett EU-beslut. Foto: Alexander Zemlianichenko/AP/TT
Mårten Schultz, professor i civilrätt Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT
Mårten Schultz, professor i civilrätt Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT
Jon Karlung, vd Bahnhof Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT
Jon Karlung, vd Bahnhof Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT
Charlotte Wagnsson, professor i statsvetenskap vid Försvarshögskolan Foto: Anders G Warne
Charlotte Wagnsson, professor i statsvetenskap vid Försvarshögskolan Foto: Anders G Warne

EU har beslutat att blockera ryska statliga medier inom unionen. Det är ett beslut som sågas på flera håll. – Sanningen kommer inte vinna genom en kapprustning i blockeringar och censur, det är vansinnigt, säger Jon Karlung, vd för internetleverantören Bahnhof.

Publicerad Uppdaterad

Sju procent av svenskarna brukar ta del av de statliga ryska nyhetskällorna RT, tidigare Rus­sian Today, och Sputnik News, uppger Forskning & Framsteg. Försöker man gå in på någon av deras hemsidor från Sverige är det dock svårt att lyckas. Anledningen är att EU har beslutat att ryska statsmedier ska blockeras i unionen.

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
HELG

159,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS