Med anledning av den statliga utredning om konfessionalitet i skolan som nyligen presenterades, gör nu även Stefan Löfven ett utspel i frågan. På Facebook menar statsministern att ett etableringsstopp av dessa skolor är ett ”steg i rätt riktning”.
”Det är ingen hemlighet att vi socialdemokrater ville gå längre och förbjuda religiösa friskolor helt”, skriver Löfven.
I kommentarerna under inlägget kan man läsa att religion ska vara något ”privat” och endast tillåtet att utöva på fritiden, enbart i hemmet eller i en religiös byggnad.
”Livsåskådningar sköter man på sin fritid”, skriver en person.
Tro ska heller inte få märkas i arbetslivet, tycker en annan.
Konfessionella skolor beskrivs som ett ”elände” och religion som orsaken till världens alla krig. En person menar att religionsfrihet bör tolkas främst som ”frihet från religion”.
Liknande tongångar är det i kommentarsfältet på Socialdemokraternas Facebooksida.
”Du får indoktrinera dina barn på fritiden”, står det i en kommentar.
”Tro får man göra på fritiden. Eller helst inte alls”, menar en annan person.
”Barnen måste lära sig att tänka etiskt och inte att bli pådyvlade en otrolig gubbe som inte finns”, tycker en tredje.
Religion berskrivs som ”villfarelse” eller ”indoktrinering” och någon hävdar att själva definitionen av religionsfrihet är att man bara har rätt att utöva religion i hemmet.
Ett fåtal kommentatorer påpekar de konfessionella skolornas goda resultat och lyfter fram den utsatthet troende elever möter i den kommunala skolan.
”Forskaravhandlingarna som undersökt hur sekulära skolor behandlar religion har kommit fram till att religion tenderar att förlöjligas i utbildningen, och att det finns en ateistisk norm, det vill säga den är inte neutral”, skriver en person.
Jacob Rudenstrand på Svenska evangeliska alliansen är kritisk till Löfvens utspel.
”Detta skapar inte ett starkare samhälle utan odlar bara större misstänksamhet mot religiösa minoriteter”, skriver han på Facebook.
Sveriges kristna råd (SKR) understryker i ett uttalande att Europadomstolen slagit fast ”att rätten till pluralism inom undervisningen och utbildningen är väsentlig för att bevara det demokratiska samhället samt att sekularism också är en filosofisk/konfessionell övertygelse och därmed inte neutral.”
SKR menar att det är naivt och märkligt att den sekulära inriktningen ”upphöjs till allena saliggörande” och att konfessionella inslag ”misstänkliggörs utan urskiljning”.
Religion är tvärtom en tillgång för samhället, menar man.