Utbildning

Regeringen: Kartlägg judehatet i Sveriges skolor

STOCKHOLM 20141217Elever på skolgården till Sofia skola Foto: Jessica Gow / TT / Kod 10070
Regeringen ger Skolverket i uppdrag att kartlägga hur antisemitismen tar sig uttryck i svenska skolor.

Den flodvåg av antisemitism som drar fram i Sverige efter Hamas terrorattack 7 oktober ska motas genom förebyggande arbete i skolan. Det är budskapet från regeringen som nu ger Skolverket i uppdrag att kartlägga hur judehatet i landets skolor tar sig uttryck i vår tid.

Publicerad

Som Världen idag tidigare berättat vill regeringen motverka den utbredda antisemitismen genom bland annat fler och mer kraftfulla insatser i skolorna. 

”Skolverket får 2024 i uppdrag att göra en nationell kartläggning av antisemitism i skolväsendet. Uppdraget sker med stöd av både Forum för levande historia och Segerstedtinstitutet som båda besitter djupa kunskaper på området. Syftet med kartläggningen är att undersöka barns, elevers och skolpersonals upplevelser av nutida antisemitism, attityder och incidenter”, skriver ministrarna och L-politikern Johan Pehrson, Lotta Edholm och Paulina Brandberg i en debattartikel i Göteborgs-Posten. 

Vi ser med fasa på det den judiska minoriteten nu utsätts för.

Företrädare för Liberalerna

De konstaterar att judar förföljts i alla tider men menar att det är bekymmersamt att antisemitismen i dag mestadels kopplas till Förintelsen. 

”En sådan historieskrivning försvårar arbetet med att motverka dessa förkastliga åsikter och uttryck. Skolan måste därför ha en tydlig beskrivning av vad antisemitism är och vilka uttryck den tar sig. Det omfattar givetvis Förintelsen och händelseförloppet därförinnan, men även århundradena innan dess och inte minst det nutida hatet”, skriver L-statsråden.

Regeringen ger förstärkta uppdrag till Forum för levande historia och Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet att bidra med djupare kunskap om antisemitismens uttryck till lärare, fokus ska ligga på nutida antisemitism. 

”Vi ser med fasa på det den judiska minoriteten nu utsätts för. Vi vet att små barn hålls hemma och äldre barn skolkar för att de inte känner sig trygga i skolan. Både lärare och elever med judisk identitet har blivit utsatta för hot och hat. Det är fullkomligt oacceptabelt”. 

Satsningen får tummen upp av judiska företrädare. 

”Mycket bra att lärare nu ska få bättre verktyg och djupare kunskap om antisemitismens uttryck, med särskilt fokus på nutida antisemitism”, skriver Petra Kahn Nord, nordisk representant i World Jewish Congress, på X.

Powered by Labrador CMS