Nyheter

Reduktionsplikt ifrågasätts när bensinpriserna går i taket

En minskad reduktionsplikt skulle slå undan benen för bolagets miljardsatsning på förnybart bränsle, menar Preem. Foto: Mikael Good
En minskad reduktionsplikt skulle slå undan benen för bolagets miljardsatsning på förnybart bränsle, menar Preem. Foto: Mikael Good
En minskad reduktionsplikt skulle äventyra klimatmålet och slå undan benen för bolagets miljardsatsning på förnybart bränsle, menar Preem. Foto: Mikael Good
En minskad reduktionsplikt skulle äventyra klimatmålet och slå undan benen för bolagets miljardsatsning på förnybart bränsle, menar Preem. Foto: Mikael Good

När drivmedelspriserna skenar vill oppositionen inte längre utöka reduktionsplikten för bensin och diesel. Även från vänsterhåll kommer rop på åtgärder. ”Det går inte att driva en klimatpolitik som ensidigt lägger kostnaderna på individen”, skriver Johan Ehrenberg på ETC.

Publicerad Uppdaterad

Reduktionsplikten innebär att den svenska drivmedelsbransch­en varje år måste blanda in förnybara drivmedel i bensin och diesel för att minska utsläppen av växthusgaser. Målet är att fram till år 2030 blanda in så mycket förnybart att klimatmålet om 70 procent lägre växthusgasutsläpp inom transportsektorn kan nås. Eftersom biodrivmedel är dyrare än fossila bränslen har detta lett till högre priser på bensin och diesel.

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
HELG

159,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS